EcoBoost-motor får priset International Engine 2012
EcoBoost kombinerar turboladdning och direktinsprutning med variabla ventilinställningar på både insug och utblås så att man får en hög effekt trots den lilla motorns bensinsnåla dimensioner.
Nya Focus är den första modell som kan fås med den nya trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-motorn. Senare i år kommer motorn att finnas också på Ford C-MAX och B-MAX.
Det här är första gången under tävlingens trettonåriga historia som Ford vunnit utmärkelsen International Engine of the Year. 1,0-liters EcoBoost-motorn fick dessutom de högsta poängen någonsin.
Motorn, som inte är större än ett A4-ark, har utvecklats på Fords tekniska centra i brittiska Dunton och tyska Merkenich. Själva tillverkningen sker i rumänska Craiova och i Köln.
I 1,0-liters EcoBoost-motorn används en turbo med låg tröghet som snabbt ger kraft vid gaspådrag vid låga varvtal och varvar upp till 248 000 varv/min som mest.
Ett avgasgrenrör gjutet i ett stycke med cylinderhuvudet sänker temperaturen på avgaserna och gör att motorn kan köras med en optimal bränsle-/luftblandning i ett större varvtalsregister.
Ett unikt motorblock av gjutjärn som minskar den energi som krävs för uppvärmningen med upp till 50 procent jämfört med aluminium och minskar bränsleförbrukningen.
De två drivremmarna roterar i ett oljebad, vilket ger en tystare och effektivare motordrift.
I stället för att använda energislukande balansaxlar har man gjort svänghjulet och remskivan obalanserade för att kompensera för motorns konfiguration.