23948sdkhjf

Lyckat Velodromlopp på Gelleråsen i Karlskoga

Racerhistoriska Klubben (RHK) körde sin sedvanliga racertävling Velodromloppet i Karlskoga, som alltid körs helgen före midsommar. Vid årets upplaga kom nästan 200 förare till start. Årets nya gästklass är nyare Formel Fordar med Zetec och Duratecmotorer. Denna klass försvann efter säsongen 2007 i Sverige, men nu med den legendariske racerföraren Peggen Andersson som drivkraft, gör klassen comeback i Sverige. Serien har hela tiden körts i Danmark och Finland och helgens tävling var även NEZ-mästerskap varför vi fick se en hel del Finska och Danska förare, sammanlagt 26 st.

Flerfaldige finske mästaren Antti Buri dominerade helgens tävlingar (de körde tre heat.) Han tog pole och vann samtliga race! Buri har även en andraplats i Formel Fordfestivalen i England på sin meritlista. Johan Darbom är ny i klassen i år och han har inlett året bra. Han kvalade in som trea, och han tog andraplatsen i både första och andra heatet. I tredje gick tyvärr en drivaxel sönder. Till skillnad från Buri är Darbom debutant i klassen i år. Han kommer från kartingen och ett år i Formula Basic så hans insatser så här långt är mycket imponerande. Nicolai Sylvest från Danmark tog tre fjärdeplatser och hamnade på samma poäng som Darbom, men eftersom sista heatet avgör tog han andraplatsen i NEZ.

En klass som har några år mer på nacken är Formula Vee, eller "fattigmans Formel 1". Klassen kom till Sverige 1965 och den blev snabbt populär. Flera svenskar tävlade framgångsrikt internationellt och vi hade även flera framstående chassitillverkare också. I helgens tävling var Magnus Ek snabbast i kvalet med sin Hansen med tvåförgasare. Johan Lund var tvåa i en GMS och regnspecialisten Stefan Persson var trea i en Kaimann. Kvalet kördes på våt bana medan racen kördes i torrt. Inledningsvis var det en fin fight, men tyvärr fick flera av toppåkarna bryta. Ek kunde vinna med åtta sekunder före Lund och Per-Åke Beijersten. I andra racet kom tyvärr inte Ek till start då ett lager började låta illa i motorn och han ville inte riskera ett ras. Det blev en kamp mellan Lund, Christer Ericsson och Patrik Åström som var sevärd. Lund såg ut att gå mot seger, men Ericsson lurade i vassen och slog till mot slutet av racet och vann före Lund och Åström.

Heatet för standardbilar före 1965 var en härlig blandning av alla möjliga bilar. Kvalet kördes i regn, varför vi fick se mindre och motorsvagare bilar längst fram i startledet. Hans Söderholm (Mini) tog pole före Heikki Välikoski (Cortina) och Daniel Frodin (Mini). Racen körde dock på torrt underlag varför de med lite muskler under huven sakta men säkert jobbade sig upp genom fältet. Lars Esselius vann enkelt med sin Falcon. Victor Israelsson kom tvåa med sin Mustang och Välikoski kom trea. Andra racet blev en ännu enklare resa för Esselius till seger, men den sevärda fighten om andraplatsen mellan Hans Söderholm i en liten mini mot förre världsmästaren i rally, Stig Blomvist i en gigantisk Ford Galaxie var underbar. Blomqvist fläskade på på rakorna medan Söderholm kom som en bålgeting i kurvorna. Blomqvist orkade hålla undan några varv, men den envetne Söderholm lyckades ta sig förbi och knipa andraplatsen.

Nästa tävling körs redan andra helgen i juli. Då är det dags för Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det är Sveriges största racingevenemang med närmare 300 bilar på startlinjen!

Bild: Racefoto
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094