23948sdkhjf

NEVS-affären hotas av oenighet om varumärket Saab

Det juridiska slagsmålet om varumärket "Saab" mellan Försvarskoncernen Saab och de nya ägarna Nevs tilltar, skriver Svenska Dagbladet. Utan tillgång till Saabvarumärket kan affären vara i gungning.
Varumärket Saab är ytterst viktigt för det nya elbilskonsortiet, Nevs, som planerar att utveckla och producera elbilar för Kinamarknaden - men även i Europa. Men nu kan det bli problem. Enligt en källa med insyn hävdar försvarskoncernen Saab AB och Scania rätten att godkänna en ny ägare om denne ska använda varumärket Saab.
Men konkursförvaltarna och köparbolaget av Saab Automobile, Nevs (National Electric Vehicle Sweden AB) anser att det inte behövs något sådant tillstånd.
Utan tillgång till varumärket kan hela affären vara i fara, skriver Svenska Dagbladet.
Bakgrunden är otydligheter i två avtal som reglerar varumärket Saab. Avtalen är daterade i början och mitten av 1990-talet. Varumärket Saab delas nämligen mellan försvarskoncernen Saab, Scania och Saab Automobile.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109