Volkswagen-koncernen ökar trots växande utmaningar
- Vi kan vara nöjda med vår prestation under perioden, konstaterade koncernchefen Martin Winterkorn, när den finansiella rapporten presenterades under torsdagen. Vår starka position gör att vi överträffar den globala marknaden totalt sett.
Trots utmaningar på olika marknader räknar Martin Winterkorn med att koncernen når sina mål för helåret.
- Vår huvudsakliga konkurrensfördel är vår flermärkesstrategi, en stark global position och ett brett utbud av finansiella tjänster. Koncernen har en bred pallett av fascinerande och miljövänliga produkter, vilken kommer att bli ännu mer attraktiv i och med integrationen av Porsche i koncernen. Dessutom kommer vi att lansera ett stort antal nya modeller under andra halvan av 2012, som till exempel nya Volkswagen Golf. Som ett resultat av detta räknar vi med att öka våra leveranser för helåret, avslutar koncernchefen.
En fortsatt stor global efterfrågan på koncernens bilar ökade försäljningen under första halvåret med 12,4 procent till 4,6 miljoner bilar. Koncernens globala marknadsandel ökade till 12,4 procent. Under samma period förra året var siffran 12,3 procent.
Volkswagen Personbilar sålde 2,4 miljoner (2,2 miljoner) bilar globalt under perioden, vilket är en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period 2011. Modellerna Fox, Tiguan, Touareg och Sharan ökade mest. Efterfrågan på up!, Beetle och CC-modellerna var också stor. Trots initialkostnader för den nya MQB-plattformen, ökade rörelseresultatet med 3,8 procent till 2,2 miljarder euro.
Audi sålde 678 000 bilar mellan januari och juni och det kinesiska joint venture - företaget FAW-Volkswagen sålde ytterligare 166 000 bilar. De Audi-modeller som hade högst tillväxt var Q5, A6, A7 Sportback och A8. Efterfrågan på nya A1 Sportback och de olika Q3-modellerna var också stor. Rörelseresultatet hamnade på 2,9 miljarder euro, vilket är 13,2 procent mer än under samma period förra året.
Skoda ökade sin försäljning med 12,6 procent och redovisade 408 000 (362 000) sålda bilar under årets första sex månader. Modellerna Roomster, Yeti och Octavia var extra populära. Ökade volymer och lägre produktionskostnader gjorde att rörelseresultatet ökade med 9 procent till 449 miljoner euro.
SEAT rapporterade en 16-procentig försäljningsökning vilket betyder 218 000 sålda bilar globalt, trots en fortsatt minskad efterfrågan på den vikande spanska hemmamarknaden.
I Tyskland och Storbritannien överträffades förra årets försäljningssiffror. Märkets negativa rörelseresultat minskade med 6 miljoner euro till 42 miljoner.
Volkswagen Transportbilar sålde 228 000 bilar (218 000) under första halvan av 2012, vilket är en ökning med 4,8 procent jämfört med förra året. Rörelseresultatet för perioden ökade med 7 miljoner euro till 242 miljoner euro.
Volkswagen Financial Services genererade ett rörelseresultat på 665 miljoner euro och överträffade därmed förra årets siffror med 111 miljoner tack vare volym- och valutarelaterade faktorer.