Ny generation slitstarka friktionsbelägg från LuK
Det som gör LuK:s nya friktionsbelag så mycket bättre är designen i två skikt med ändlösa fibrer. Det lägre skiktet är utformat för att kunna klara höga temperaturer, ge formstabilitet och styvhet, medan belagmaterialet på det övre skiktet har konstruerats för att leverera högsta möjliga nivå på friktionsstyrkan, minska slitage och ge bättre växelkomfort.
Tillverkningsprocessen är helt fri från lösningsmedel och materialet som används i HD 30 PLUS är asbest- och blyfritt samt innehåller heller inget kadmium, kvicksilver eller krom. Med LuK:s nya friktionsbelag finns nu ett mer materialsnålt, högpresterande och miljövänligt lamellbelag tillgängligt på marknaden.
Friktionsbelagen betraktas som nyckelkomponenten i fordonets kopplingssystem. Dess kvalitet avgör hållbarhet och kraftöverföring såväl som ett bekvämt växelbyte.
– Den nya generationen av LuK:s friktionsbelag uppfyller inte bara alla kvalitetsvillkor – med mycket goda slitageegenskaper under hög temperaturer, utmärkt termisk styrka och en bra avsvalningsstabilitet – de levererar också en första klassen växlingskomfort. För åkaren betyder det stora fördelar, bland annat lägre stillatid och mera vägtid, avsevärt högre driftseffektivitet och – beroende på driftskrav och körstil – upp till 30 procents längre hållbarhet på kopplingssystemet, säger Mikael Lyckberg, Sales Manager Scandinavia på Schaeffler Automotive Aftermarket.De fysiska påfrestningarna på kopplingsbelagen ökar kontinuerligt. HD 30 PLUS bygger på Schaefflers tradition av expertis och innovationsförmåga som i kombination med LuK RepSet skapar ett av de mest kraftfulla kopplingssystem som finns i segmentet tunga kommersiella transportfordon.