23948sdkhjf

Verkstaden kan kolla lastbilens kondition på distans

Volvo Lastvagnar har utvecklat ett nytt GSM-baserat system som gör det möjligt för verkstaden att kontrollera en lastbils kondition på distans – något som lovar ökad tillgänglighet och lägre underhållskostnader. Systemet planeras komma i Europa under 2013.
De trådlösa tjänsterna görs möjliga tack vare en förnyad Telematics Gateway - TGW - i lastbilarna. Det innebär att Volvoverkstaden kan övervaka slitage och kondition samt utläsa felkoder på en lastbil på distans via GSM-nätet.
- Med nya kommunikationsmöjligheter i lastbilarna får verkstaden löpande information om hur långt slitaget har gått på ett antal delar, säger Christian Gustavsson, ansvarig för service på Volvo Lastvagnar.
Det nya systemet ger verkstadens servicetekniker möjlighet att kontrollera hur långt lastbilen har gått och hur snabbt komponenter slits. Sedan kan verkstaden planera in service enligt de faktiska behov som finns.
- Detta kommer att öka tillgängligheten och minimera risken för oplanerade stopp längs vägarna. Det skapar trygghet och minskad administration för åkerierna, samtidigt som deras kunder kan räkna med en hög tillförlitlighet, säger Christian Gustavsson.
Den trådlösa kommunikationen mellan lastbil och verkstad är ett komplement till serviceplanerna. Om en lastbil körs på ett annat sätt än vad som beräknats, kan serviceintervallen hamna för tätt eller för glest. När verkstaden nu kan få information om det faktiska slitaget, kan de justera serviceintervallen efter lastbilens verkliga behov.
- Många parametrar är svåra att räkna med. En lastbil som körs i tuffare förhållanden än genomsnittet sliter ut vissa delar snabbare, medan den som kör lugnare kan ha mycket kvar på slitdelarna när planen säger att det är dags att byta. Det innebär osäkerhet för åkeriet, säger Christian Gustavsson.
Används lastbilen på andra sätt än servicen har planerats för, får verkstaden upp information om detta.
- Till exempel kan de få en förvarning om slitaget på bromsbeläggen. Det gör att slitna delar kan bytas i tid, så att de inte tar slut när du är ute på långkörning, säger Christian Gustavsson.
- Det blir en vinn-vinn-situation. Det är betydligt effektivare för både åkeriet och verkstaden om det går att slippa ett oplanerat verkstadsbesök.
Med TGW blir det möjligt att trådlöst uppdatera parametrar och - i framtiden - hela mjukvaror i lastbilen. Till en början rör det sig om ett begränsat antal parametrar, men inom några år kommer Volvo Lastvagnar enligt Christian Gustavsson att utveckla betydligt fler, med målet att förbättra åkeriernas tillgänglighet och att sänka driftkostnaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064