23948sdkhjf

St1 utökar med 72 drivmedelsstationer

Den här veckan sätter St1, Sveriges snabbast växande drivmedelskedja med automatstationer, igång arbetet med att bygga ut sitt stationsnät. Totalt får kunderna 72 nya stationer att tanka på runt om i Sverige, en ökning med 36 %. Samtidigt arbetar bolaget intensivt för att föra drivmedelsbranschen in i en fossilfri framtid.
Det finska drivmedelsbolaget St1 har etablerat sig starkt i Sverige de senaste åren. I veckan startar St1 en omfattande ombyggnad av 72 stationer runt om i landet. Arbetet ska vara klart på åtta veckor, så under hösten kommer St1-kedjan i Sverige att omfatta 272 stationer.
− Sedan vi köpte Shell i Sverige i december 2010 driver vi Shellstationerna på licens – både automat- och servicestationerna. Våra St1-automatstationer representerar den senaste utvecklingen av automatkedjor och håller alltid ett lågt pris, vilket kunderna har lärt sig, och det känns därför logiskt att bygga om Shell Express till St1, säger Jonas Sidenå, VD på St1.
Vad innebär det här för kunderna, de som tankar?
− De får fler ställen att tanka på. Tycker man om att tanka på St1 till lågt pris får man 72 fler stationer att välja på. Våra kunder som har ett Shell- eller St1-kort kan redan nu tanka i båda stationsnäten, så för dem blir den största förändringen en upprustning av stationen med ny, fräsch design, säger Jonas Sidenå.
Innebär det här att Shell kommer att försvinna från Sverige?

− Nej, inte alls. Shell har en viktig roll på marknaden och kommer att finnas kvar med bemannade servicestationer utefter Sveriges vägar, säger Jonas Sidenå.

När St1 startade i Sverige 2004 fick drivmedelsbranschen en aktör med ett modernt synsätt - den nya generationens drivmedelsbolag. Det kan sammanfattas i ett nytt sätt att se på framtiden för branschen och hur bolaget ska organiseras.

Mest unikt är bolaget för sin syn på fossila drivmedel. Trots sin kärnverksamhet är St1 drivmedelskedjan som arbetar för att avskaffa det fossila bränslet.

− Vi vill vara med att driva utvecklingen mot fossilfria drivmedel i branschen vilket är den enda vägen att gå i framtiden. Vårt första mål är att bidra till att nå miljömålen om en fossilfri fordonsflotta 2030, och det tänker vi göra genom att producera etisk etanol lokalt i Sverige, precis som vi gör i sju tillverkningsanläggningar i Finland sedan flera år. Nu väntar vi bara på långsiktiga spelregler från politikerna, säger Jonas Sidenå.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079