Nya Porsche 911 Carrera 4 lättare, snabbare, kvickare
Den nya fyrhjulsdrivna 911:an lanseras i fyra versioner, som Carrera 4 och Carrera 4S och båda modellerna finns i utförande som Coupé och som Cabriolet.
Gemensamt med de bakhjulsdrivna versionerna är konstruktionen av lättviktskarossen, fjädring, motorer och växellådor. De modifieringar som gjorts är endast sådant som rör fyrhjulsdriften. Det innebär att de nya modellerna förbrukar betydligt mindre bränsle än föregånde modeller, trots högre prestanda och högre teknisk nivå. På enskilda modeller är bränslebesparingen så stor som 16 procent. Nya Carrera 4 är dessutom upp till 65 kg lättare.
Karaktäristiskt för fyrhjulsdrivna 911 är fortfarande det breda bakpartiet. Jämfört med bakhjulsdrivna 911 Carrera sticker hjulhusen ut 22 mm längre och bakdäcken är tio mm bredare. Den traditionella röda ljusrampen som förenar bakljusen har nu en ny form.
Alla modeller har en sjuväxlad manuell växellåda som standard. Porsches automatiska dubbelkopplingslåda (PDK) finns som tillval. 911 Carrera 4 Coupé med 350 hk accelererar från noll till 100 km/tim på bara 4,5 sekunder (Cabriolet 4,7 sekunder) och har en toppfart av 285 km/tim (Cabriolet 282 km/tim) beroende på utrustningsnivå. Bränsleförbrukning för Coupé med PDK-låda är 8,6 liter per 100 km (CO2 203 g/km) och 8,7 l/100 km (CO2 205 g/km) för Cariolet.
De båda versionerna av Carrera 4S har en 3,8-litersmotor på 400 hk. Accelerationen från noll till 100 km/tim går på 4,1 sekunder i Coupé och 4,3 sekunder i Cabriolet och toppfarten är 299 km/tim för Coupé och 296 km/tim för Cabriolet. Bränsleförbrukningen med PDK-låda är 9,1 l/100 km (CO2 215 g/km) för Coupé och 9,2 l/100 km (CO2 217 g/km) för Cabriolet
En ny meny i instrumentklustret informerar föraren om hur fyrhjulsdriftssystemet fördelar kraften i varje givet ögonblick. Med introduktionen av de nya fyrhjulsdrivna modellerna introducerar Porsche Adaptive Cruise Control (ACC) som tillval till samtliga modeller. ACC kontrollerar avståndet till framförvarande trafik och det egna fordonets hastighet. Om man väljer PDK-lådan erbjuder ACC-systemet säkerhetssystemet Porsche Active Safe (PAS) som hjälper till att förhindra frontalkrockar.
Dessutom erbjuder Porsche ett nytt elsoltak i glas som tillval till Carrera Coupé. Den som väljer manuell växellåda tillsammans med Sport Crono-paketet kan nu köra ännu sportigare. I Sport Plus-läge "dubbeltrampar" systemet automatiskt när föraren kopplar ur för att växla ned.
De nya fyrhjuldrivna modellerna ersätter en mycket framgångsrik föregående generation, som sålts i cirka 24 000 exemplar sedan 2008. Det motsvarar 34 procent av den totala försäljningen av den andra generationen av 997-modellen. Med den föregående generationen lanserades nya motorer med direktinsprutning, Porsches automatiska dubbelkopplingslåda Porsche Doppelkupplung (PDK), elektroniskt kontrollerad fyrhjulsdrift Porsche Traction Management (PTM). I juli 2011 kröntes modellserien med 911 Carrera 4 GTS, vars 3,8-litersmotor nu pumpats upp till 408 hk.