23948sdkhjf

Porsches sedelpress i Leipzig bygger Cayenne och Panamera

Sportbilstillverkaren Porsche har fortsatta försäljningsframgångar över världen och kan till stor del tacka sitt breda modellprogram. Modeller som Panamera och Cayenne var det många som fnös åt när de kom, men nu drömmer varenda sportbilstillverkare om en suv eller fyradörrars GT-vagn. Motor-Magasinet har besökt Porsches sammansättningsfabrik i Leipzig som spottar ur sig 450 Panamera och Cayenne dagligen.

Vägen in till Porschefabriken i den före detta östtyska staden Leipzig är storslagen och slutar med undantag av två betongsuggor inne i entrén i ”Diamanten”. Huvudbyggnaden inrymmer, förutom den storslagna entrén, även souvenirbutik, biograf, museum och högst upp en restaurang där stjärnkockar står för maten.
Intill breder fabriken ut sig och snart ska mer mark tas i anspråk när produktionen av nya lillsuven Macan, som länge gick under namnet Cajun, sätts i gång.
Ryktet säger att Porsche inte ville att modellen skulle kännas som en billig variant av succén Cayenne utan den som köper en Macan har investerat i en helt egen modell. Med andra ord var det inte pengar som fattades när kunden tog beslutet att köpa en sportkamouflerad Audi Q3 för dubbla priset – psykologi på hög nivå.
Medan trotjänaren 911 bygger varumärket och får alla sportbilsfantaster att dregla, rider syskonen Boxster, Cayenne och Panamera på varumärkets styrka. Bilar som i basutförande faktiskt går att köpa för den dödlige gör att fler får ta del av framgångssagan Porsche.

I FABRIKEN, SOM stod klar för tio år sedan, arbetar 1 800 personer i treskift med att sätta samman Cayenne och Panamera. Strax intill slingrar sig en 5,7 km lång testbana där konstruktören kopierat ett tiotal av världens mest uppseendeväckande banavsnitt och alla bilar som lämnar fabriken körs tio minuter på banan.
I mitten av banan reser sig den berömda korkskruven från Laguna Seca i Kalifornien och med lite fantasi kan vi höra ljudet från när Valentino Rossi och Casey Stoner gör upp om segern 2008.

ÄVEN PORSCHES KUNDER får ta del av banan och till de cirka 20 kunder som dagligen vill hämta ut sin nya bil intill fabriken hämtar Porsche ut en bil av samma modell som kunden kan bekanta sig med på banan. Bättre start på ett bilköp går knappast att få och den egna ögonstenen förblir orörd på parkeringen intill.
Karosserna kommer i ett stycke i tågvagnar till fabriken där de sedan börjar monteras ihop. Konststycket tar 14 timmar för en Cayenne och 8 timmar för en Panamera som kommer förmonterad med dörrar och inredning på plats. Porsche valde Tyskland av den anledningen att många leverantörer finns i närheten, till exempel Audi som levererar motorer och hybridteknik.

TROTS DEN EKONOMISKA osäkerheten i Europa som bilbranschen känner av ökade Porsche sin försäljning med 25 procent i juli, totalt 4 594 sålda bilar. Ökningen totalt blev 16 procent i juli i år jämfört med samma månad förra året. Totalt levererades 12 391 nya bilar till kunder världen över och under årets sju första månader har Porsche sålt drygt 80 000 bilar, en ökning med 14 procent. Framgångssagan fortsätter. Å

Porsche AG leveranser Januari - Juli
2012 2011 Förändring %
Världen 81 562 71 381 14
Europa 30 618 25 417 20
Tyskland 11 230 9 183 22
Amerika 22 538 21 694 4
Asien 28 406 24 270 17
Kina 18 210 14 751 23

PORSCHE FABRIKSFYLLER
MED MOBIL 1
Porsches samarbete med Mobil 1 har nu resulterat i över en miljon fabriksfyllda fordon. Det extremt nära samarbetet startades 1996 och har gett båda parter goda möjligheter att utveckla motorernas stabilitet och effektivitet.

Det senaste tillskottet i samarbetet är nya Boxster. Dieter Steinhauser, chef för utveckling hos Porsche Motorsport, lovordar samarbetet som bland annat innebär att Mobil One får tillgång till all information från Porsches testverksamhet.
– I racing utsätts alla bilens delar för extrema påfrestningar och ett högpresterande smörjmedel är avgörande för att lyckas. Mobil 1 står för en hög teknisk kvalitet och motoroljorna ger oss rätt prestanda vid alla temperaturer, förhållanden och har ett avancerat skydd mot slitage.
Han gratulerar Mobil 1 till milstolpen och ser fram emot utvecklingen av smörjmedel.
– På Porsche har vi en standard för prestanda och kvalitet som vi delar. Framöver kommer vi också att få se nya formulor för till exempel växellådsoljor som ger oss möjlighet att sänka bränsleförbrukningen med mindre friktion. Tack vare samarbetet kan vi hela tiden vara på gränsen av utvecklingen.
TEXT OCH FOTO KLAS SKARIN
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111