Nya Mazda6 fullmatad med avancerad teknik
Nya Mazda6 utrustas med i-ELOOP, Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.
Nya produktionsmodellen Mazda6 har utvecklats från konceptbilen Mazda Takeri, som först visades på Tokyo-salongen i december förra året. 2 830 mm lång hjulbas ger goda innerutrymmen och ett rymligt baksäte. Jämfört med tidigare generation Mazda6 har framaxeln flyttats tio centimeter framåt i förhållande till A-stolpen, vilket ger ett mindre karossöverhäng.
Mazda6 har ett finjusterat Skyactiv-Chassi med nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak. Detta ger bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter.
Vid premiären presenterades bara versioner med bensinmotorer, men diesel kommer förstås. Skyactiv-G 2.0 bensinmotor med ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4.000 varv/min och med en maximal effekt på 145 hk vid 6.000 varv/min. Skyactiv-G 2.0 kommer också att finnas i en High Power version med 165 hk vid 6.000 varv/min. Skyactiv-G 2.5 bensinmotor med ett maximalt vridmoment på 256 Nm vid 3.250 varv/min och en maximal effekt på 192 hk vid 5.700 varv/min. Skyactiv-G bensinmotorer finns med både en sexväxlad Skyactiv-MT manuell växellåda eller en Skyactiv-Drive sexväxlad automatisk växellåda.