Världspremiär för nya Volkswagen Golf
Nya Volkswagen Golf presenteras på bilsalongen i Paris, 27 september – 14 oktober, men hade sin världspremiär den 4 september i Berlin. Så här säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG om nya Golf:
– Sex generationer av Golf – från 1974 till 2012 – blir 38 år av kontinuerlig framgång. En försäljning på 29,1 miljoner exemplar gör Golf till en av världens mest sålda bilmodeller. Den är en enorm ekonomisk faktor, en garant för säkra jobb och en fortlöpande avspegling av tekniska framsteg.
– Med den sjunde generationen Golf siktar vi nu på en fortsättning av denna framgångssaga. Den stora potential som denna bil har, framgår inte minst av det faktum att vi lyckats vända den uppåtgående viktspiralen: trots att nya Golf är säkrare, bekvämare och rymligare än sin föregångare, väger den upp till 100 kg mindre och har – med den nya 140 hk starka bensinmotorn med cylinderavstängning och en förbrukning på 4,8 l/100 km – blivit 23 procent bränslesnålare.
För nya Golf är förbrukningsvärden på denna nivå snarare regel än undantag: grundbensinmotorn (TSI) drar 4,9 l/100 km och instegsdieseln (1,6 TDI) nöjer sig med 3,8 l/100 km. TSI-modellerna underskrider därmed 115 g CO2/km, medan TDI-motorerna med sina 99 g CO2/km tar sig under 100 g/km-gränsen. En spännande innovation som nu lanseras i Polo BlueGT och som senare kommer i Golf är cylinderavstängning i nya TSI-motorn med 140 hk. Genom att stänga av cylinder två och tre i motorn vid låg belastning så reduceras bränsleförbrukningen med upp till 23 procent beroende på omständigheter och förarens körstil.Sjunde generationens Golf är byggd på den nya plattformen MQB som står för Modularer Querbaukasten, vilket fritt översatt betyder ”modulsystem för tvärställda motorer”. Genom att samordna produkter, produktionsutrustning och själva produktionen räknar Volkswagen-koncernen med stora fördelar när det gäller effektivisering och flexibilitet. Tanken är att olika modeller ska kunna tillverkas på samma produktionslinor i Volkswagens olika fabriker i hela världen. Det ger i sin tur större möjligheter att ta fram avancerad teknik till modeller i alla storleksklasser. Teknik som betyder lägre förbrukning, minskade utsläpp och en mindre påverkan på miljön.
MQB gör det enklare att installera olika typer av drivlinor – såväl konventionella diesel- och bensinmotorer, som motorer för alternativa drivmedel, hybrid- eller elkoncept. Innovationer, som Front Assist, Lane Assist, DCC, Dynamic Light Assist etc, kan på ett enklare sätt hitta sin plats i allt fler modeller tack vare MQB.
Ett annat exempel är chassit, som nu modulariseras och kommer att kunna anpassas till ett flertal av Volkswagens modeller. Det skapar också en ny handlingsfrihet för formgivarna som kan skapa bilar med kortare överhäng, vilket ger mer harmoniska proportioner.
Ännu en fördel med MQB är nya möjligheter till minskad vikt genom att standardisera komponenter i karossen, drivlinan, interiördelarna och elsystemet. Nya Golf kan bli upp till 109 kg lättare än sin föregångare, tack vare MQB och lättviktskonstruktion. Att spara 100 kg i vikt är en komplex uppgift, särskilt i kompaktklassen, men vartenda gram har jagats för att uppnå detta.
Ett exempel på en innovation som är standard i nya Golf är ett proaktivt passagerarskyddssystem (pre crash)som, om ESP-systemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att rutorna stängs.
Ett annat banbrytande säkerhetssystem som är standard i nya Golf är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka för att stoppa den och därmed minska risken för kollision med mötande fordon. Exempelvis om bilen sladdar in i ett räcke för att sedan kastas ut på vägbanan så aktiveras bromsarna för att minska rörelseenergin. Golf är den första Volkswagen-modellen med detta system.
Standard är också den elektroniska differentialspärren XDS som ökar körglädjen ytterligare.
Nya Golf erbjuder märkbart mer utrymme och komfort. Bilen är 56 mm längre (4 255 mm) och 13 mm bredare (1 799 mm) än föregångaren, vilket innebär mer plats för både förare och passagerare.
Framaxeln är placerad 43 mm längre fram och axelavståndet har ökat med 59 mm till 2 637 mm. De nya dimensionerna ger sportigare proportioner, bättre aerodynamik, en förbättrad krockstruktur och optimerat utrymme invändigt.
Trots att nya Golf är 28 mm lägre (1 452 mm) är det invändiga utrymmet fortfarande väl tilltaget. Ökningarna i längd och bredd gör att passagerare i baksätet nu kan njuta av 15 mm mer benutrymme samtidigt som axelhöjd och armbågeutrymmet har ökat.
Även föraren har fått betydligt mer utrymme och ännu bättre ergonomi. I synnerhet längre förare kommer att välkomna sittpositionen som har flyttats tillbaka 20 mm. Rattens inställningsområde har också ändrats. En annan ergonomisk förbättring är att placeringen av växelspaken har höjts med 20 mm och vilar nu bättre i förarens hand.
– Varje inre element har byggts om. En viktig detalj här är den breda mittkonsolen som är riktad mot föraren, säger Tomasz Bachorski, ansvarig för interiördesignen.
Lastkapacitet har ökat med 30 liter till 380 liter, det variabla lastgolvet kan också sänkas med 100 mm.
På utsidan har den reducerade höjden lett till att luftmotståndet har minskat med nästan 10 procent. Och den ökade spårvidden ger nya Golf en ännu bättre väghållning.