23948sdkhjf

Mercedes-Benz bäst i år igen i GA-enkät


Mercedeshandlarna gjorde det igen, lyfte upp sin generalagent som Sveriges bästa. På garantisidan lirar Mercedes i en division för sig, när det gäller betalningstider, enkelhet, hantering av tvistemål och godwill.

Mercedes–Benz framgång i GA-enkäten kan resumeras i lyhördhet. Märket toppar fem av de sju ämnesområdena som rör just lyhördhet.

Personalen är snabbfotad, i synnerhet på säljsidan tycks det.

– Ambitionen är verkligen att stödja handlarna och de känner förhoppningsvis att vi vill vara framgångsrika tillsammans med dem, säger Johan Olsson som numera har avancerat till divisionschef för både Sverige och Danmark.

Överlag är återförsäljarna väldigt belåtna med servicemarknadssupporten, men just synbarheten har dalat lite. En trolig orsak är att två nyckelpersoner har slutat under året, bland annat en tung regionchef, och Johan Olsson själv har den senaste tiden haft två roller.

Högt på agendan står en ny succession,

– Så vi kan åka igen.

Det finns några fler områden där ÅF:s förtroende har minskat, desto fler där det har ökat. Fjolårets missnöje med finansprodukten har börjat rättas till. Johan Olsson lovade det och på enkätfrågan att ”fullfölja åtaganden och givna löften” får Mercedes det i särklass högsta betyget.

Betygen på garantiområdena är kraftigt höjda.

– Återförsäljarna får ta stort eget ansvar utifrån sin budget, säger Johan Olsson.

Höjda betyg och topplacering är det också på kundnöjdhetsmätningarna, ”en process som satt sig efter många år”.

Ett tidigare bra samarbete med märkesföreningen har blivit ännu bättre. Leveransprecisionen också, ”den har vi jobbat stenhårt på”. Mycket nöjda är återförsäljarna med utbildningsinsatserna och avtalen som i stort sett är färdiga.

Satsningar på it-områdena återspeglar sig positivt i betygen.

Ska det ordas mer om frågor där handlarnas förtroende har dalat är det lönsamheten och tillgång på bilar.

– Kärvare tider i allmänhet, kommenterar Johan Olsson, Mercedes B-klass och ML:s försäljningsframgångar i synnerhet har lett till viss bilbrist.

Däremot förstår han inte anledningarna till sänkta betyg för marknadsföringen av reservdelar, ”vi har ju kört så hårt på marknadsföringen av originaldelar” och företagsledningen exponering mot konsument, ”märkligt, vi som haft ännu fler event …”.

Om framtiden säger han:

– Vi kommer med en bred palett av nya modeller, framför allt kompaktbilar.

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att vi fortfarande ligger i topp i fråga om affärsledning och närvaro på fältet, att vi faktiskt kommer när återförsäljarna behöver oss. Och naturligtvis att vi börjar komma till rätta med finansieringsprodukten.

Vad är du mest missnöjd med?

– Egentligen inte mycket, största skälet till nedgångarna beror på konjunkturen. Men jag har kanske tagit för lätt på störningarna i samband med personalbytena, det tar jag på mig själv.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Det viktigaste är att få den nya organisationen, det nya teamet, att sätta sig med en ny försäljningschef i Sverige och en ny regionchef. Så vi kan åka igen.

På andra plats i årets enkät kommer Volvo PV och på tredje plats Volkswagen Transporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.469