Peugeot Onyx på bilsalongen i Paris
Peugeots superbilar har alltid väckt uppmärksamhet – och nu är det dags igen: Onyx är en högteknologisk superbil med kolfiberstruktur, hybridteknik och mittmonterad V8 turbodiesel. Peugeots passion för innovativ teknik är lika gammal som företaget – 202 år – och omfattar såväl cyklar som skotrar, bilar och kommersiella fordon. Onyx Concept Bike och Concept Scooter är ytterligare bevis för detta.
Den senaste superbilen från Peugeot, ritad av den norske designern Per Ivar Selvaag, har en synnerligen vass karossform med material och färger som kontrasterar på ett slående sätt. Skärmar och dörrar är tillverkade för hand av koppar. Metallen är polerad spegelblank men är obehandlad och kommer med tiden att få en naturlig patina. Övriga karossdelar är av mattlackerad kolfiber.
Flera Peugeottypiska designelement känns igen bland annat från RCZ, till exempel bakljusen med “tre klor”, ”dubbelbubbel”-taket och takbågarna av aluminium. Både taket och rutorna är gjorda av plexiglas (PolyMethyl MethAcrylate), en slags plast som är både lättare och reptåligare än glas. Luftmotståndskoefficienten är låga 0,30.
Superbil med prestanda i alla aspekter
Bilens grundstruktur är gjord av kolfiber, väger bara 100 kg och består av endast tolv delar. Motorn är en HYbrid4-konstruktion bestående av dels en 3,7-liters V8 HDi dieselmotor som levererar 600 hästkrafter till bakhjulen via en sexväxlad sekventiell låda, dels en elektrisk motor som tar vara på den kinetiska energin vid inbromsningar och omvandlar den till 80 extra hästkrafter.
Onyx är 465 centimeter lång, 220 bred, 113 centimeter hög och väger bara 1 100 kg. Vikt/ effektförhållandet är två kg per hästkraft. Bromsskivorna är av kolfiber och har 380 millimeter diameter fram och 355 millimeter bak. Chassit är uppbyggt som på en Formel 1-bil med dubbla triangellänkar och centralt monterade fjädrar och stötdämpare. De specialutvecklade däcken, 275/30 fram och 345/30 bak, kommer från Michelin och sitter på 20 tum höga fälgar.