23948sdkhjf

På 120 timmar skapas racerbana på Solvalla

Total förvandling på 120 timmar för 24 timmar av mästerskapsracing. Startklockan räknar ned. Alla mekaniker lämnar start- och målrakan. Bilarna startas upp och rullar ut på uppvämningsvarv. I sista kurvan samlas de upp i väntan på att startljuset skall släckas. Gasen i botten. Motorerna rusar på max. Den rutiga flaggan viner i luften. Vem är snabbast in i första kurvan?

Nya hästkrafter har tagit plats på Nordens största travbana och ljudet av frustande travhästar är utbytt mot vrålande motorer, gruset mot asfalt och Sveriges snabbaste hästar har fått ge plats åt Sveriges snabbaste racingbilar.

Solvalla travbana kommer att genomgå en uppseendeväckande förvandling och stå som värd för årets racingupplevelse, den stora SM-finalen 21-22 september.

Racingslingan är dragen efter Solvallas topografi och använder lika mycket av travbanan som parkdelen på innerplan. Parkdelen läggs permanent och erbjuder både långa svepande och skarpa kurvor. Partiet på travbanan med dubbla raksträckor anläggs tillfälligt varje år.
Banan på Solvalla:
Banlängd 1250 m, 20.000 kvm racingasfalt, 2 km FIA racingbarriär = 6.400 ton, 1 km FIA racingstaket, 3 km linjemålning, 100 m däckbarriär = 4.300 st. däck, 50 st. långtradare vid transport
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062