Automechanika populärt bland svenska besökare
-Flera av dessa länder dippade i besökare, medan Sverige håller ställningen från 2010. De 37 svenska utställarna var dessutom nöjda med placering, exponering och besök i mässhallarna, säger Catharina Jansson, agent för Automechanika i Sverige.
Antalet besökare totalt på Automechanika 2012 dippade marginellt jämfört med 2010. Minus fyra procent, eller 147 715 mot 153 837 besökare 2010.
Noteras kan att antalet besökare från Tyskland minskade med fyra procent.
Medelhavsländerna Spanien och Grekland med skakig ekonomi kopplat till Eu-krisen backade, medan Italien trots obalans hade i princip lika många besökare som på Automechanika som 2010.
Kina, Ryssland och delar av Östeuropa samt även Baltländerna levererade ett ökat antal besökare.
-Det är kopplat till att dessa länder är tillväxtregioner. Ett faktum som vi kommer se mer av framöver, säger Catharina Jansson.
Hon noterar vidare att intresset för Automechanika i Shanghai i december är stort från flera svenska företag och leverantörer.
Staffan Johnsson