Toyota vidareutvecklar energideklaration av nya bilar
De nya energiklasserna införs eftersom dagens A-märkning, där gränsen är högst 100 gram koldioxid per kilometer, inte hjälper bilköparna att enkelt hitta bilmodellerna med riktigt låga utsläpp.
Sedan Toyota i Sverige, som första biltillverkare, införde energideklaration för alla sina nya personbilar 2008 har utvecklingen gått starkt framåt. Det finns i dag ett antal bilmodeller med CO2-utsläpp under 100 gram/kilometer, bara Toyota har sju modeller*. Det finns dock ingen möjlighet för nybilsköparna att enkelt avgöra om en bil släpper ut 49 eller 99 gram/kilometer i den befintliga deklarationen. Därför införs nu A+ för bilar mellan 51 – 75 gram/kilometer och A++ för bilar med utsläpp under 50 gram/kilometer.
– Vi har sett att energideklarationen verkligen fyller sitt syfte, att bilköparna uppskattar att tydligt och lättfattligt se vilka av våra modeller som har lägst utsläpp i respektive storleksklass och därmed får möjlighet att göra ett miljömässigt bra bilval, säger Liis Boman som är miljöchef på Toyota Sweden.
Toyotas nya energideklaration kommer som tidigare att finnas både i produktblad, på vår hemsida och på informationsskyltar i bilhallarna. Den följer i stort sett det ursprungliga förslaget som Konsumentverket tog fram på regeringens uppdrag 2007, med en skala mellan A och G, där bilar med ”A” har de lägsta CO2-utsläppen.
De nya energiklasserna har tagits fram i nära samarbete med Dagens Nyheter som i konsumentupplysande syfte under flera år används sig av den tidigare energiskalan.
– Vi hade hoppats på att regeringen skulle initiera en revidering av skalan i takt med att allt fler energisnåla modeller når marknaden. Men istället avvaktar man nu EU-kommissionens arbete med en gemensam energideklaration för hela Europa, vilket kan ta ytterligare flera år. Vi vill inte vänta så länge, utan vill fortsätta uppmuntra våra kunder att välja de mest energieffektiva modellerna. Därför inför vi redan nu A+ och A++ som klassning för de allra mest energieffektiva modellerna under 75 respektive 50 gram koldioxid per kilometer. Samtidigt hoppas vi på att andra tillverkare följer efter och börjar energideklarera sina modeller, avslutar Liis Boman.
* iQ, Aygo,Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Prius, Prius+ och Prius Plug-in Hybrid