Nya Audi A3 Sportback en progressiv lättviktare
Fronten på nya Audi A3 präglas av den distinkta, stengrå single frame-grillen med vinklade övre hörn. Underkanten på de platta strålkastarna smalnar av i vinkel och som tillval erbjuder Audi xenon plus-strålkastare med LED-varselljus. Den skarpskurna tornadolinjen präglar sidopartiet under rutorna och den dynamiska linjen ovanför trösklarna löper uppåt bakåt.
Lättviktskonstruktionsprincipen Audi ultra är sedan länge en av märkets stöttepelare. Tack vare denna har vikten på A3 Sportback sänkts med så mycket som 90 kg jämfört med föregångaren. Med en 1.4 TFSI-motor under huven har A3 Sportback en tjänstevikt (utan förare) på endast 1 205 kg. Högklassiga komponenter av varmpressat stål gör säkerhetsburen både stark och lätt. En stor del av karossen består av just sådana komponenter vilket starkt bidragit till att säkerhetsburen kunnat göras 37 kg lättare. Hög- och ultra-höghållfast stål används på många andra ställen. Motorhuven, skärmarna, profilen bakom den främre stötfångaren, framaxelsubramen är alla tillverkade i aluminium. Sammanräknat spar detta 12 kg och förbättrar på så sätt fördelningen av axelbelastningen.
Audi A3 Sportback har en extremt styv och tyst kaross, bland annat tack vare komponenter som den ljudisolerande vindrutan. Även motorrummet och underredet har genomgått omfattande fintrimning – bilen har en luftmotståndskoefficient på låga 0,30. Även den passiva säkerheten är av högsta klass. Vid en eventuell kollision med en fotgängare, höjer en pyroteknisk anordning (som sitter placerad i motorrummets bakände) motorhuven flera centimeter för att dämpa sammanstötningen.
Inledningsvis erbjuder Audi en TDI- och två TFSI-motorer – 1. 4 TFSI 122 hk, 1.8 TFSI 180 hk och 2.0 TDI 150 hk. Ytterligare två diesel- och en bensinmotor följer något senare. Alla kombinerar de flera olika effektivitetsteknologier med varandra: direktinsprutning, turboladdning, innovativ temperaturhantering och start/stopp-system. Bränsleförbrukningen har sänkts med i snitt ca 10 % jämfört med den tidigare modellen.Inom en snar framtid utökas motorutbudet för A3 Sportback med bland annat en dynamisk S-modell och andra högeffektiva varianter med låga utsläpp. Under 2013 lanseras en 110 hk stark TCNG-motor där en övergripande ”well-to-wheel”-analys visar att CO2-utsläppen för modellen är lägre än 30 g/km. A3 Sportback e-tron, med en kraftfull laddhybrid under huven, lanseras 2014.
Alla motorerna till Audi A3 Sportback kombineras med en 6-växlad manuell växellåda som standard medan Audis effektiva dubbelkopplingslåda S tronic finns som tillval till samtliga motorer. I kombination med Audi drive select har S tronic en frihjulsfunktion i effektivitetsläget som sänker bränsleförbrukningen ytterligare.