i-ACTIVSENSE avancerade säkerhetssystem
Mazdas säkerhetsutveckling baseras på företagets säkerhetsstrategi, Mazda Proactive Safety, som syftar till att minimera riskerna vid en eventuell olycka genom att maximera de olika förhållanden där föraren på ett säkert sätt kan framföra sitt fordon.
Mazda i-ACTIVSENSE innehåller en hel grupp av olika avancerade säkerhetssystem, utvecklade inom ramen för Mazda Proactive Safety, vilka använder olika radar- och kameraenheter.
Det slutliga målet för Mazda Proactive Safety är att uppnå en helt kollisionsfri trafiksituation. För att uppnå detta mål fortsätter Mazda sin forskning och utveckling av nya säkerhetsteknologier för att kunna erbjuda bilar med hög körglädje samtidigt som de är både mycket säkra och miljövänliga.
Mazda i-ACTIVSENSE säkerhetssystem
FörarsupportMazda Radar Cruise
Control (MRCC)
En adaptiv farthållare som håller ett säkert avstånd till framförvarande bil i farter upp till 200 km/tim och som kontrollerar hastigheten och bromsarna om det behövs.
Uppmärksamhets- supportForward Obstruction Warning (FOW)Upptäcker framförvarande fordon och varnar föraren med en ljudsignal om det finns risk för kollision, så att föraren hinner bromsa eller göra en undanmanöver.Lane Departure
Warning System
(LDWS)Varnar föraren vid filbyte.Rear Vehicle Monitoring (RVM)System som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln.High-Beam Control
System (HBC)Automatisk avbländning av heljus.Adaptive Front-lighting
System (AFS)
Adaptiva strålkastare.Support för undvikande av olyckorSmart Brake Support
(SBS)Har kontroll på framförvarande fordon i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim, varnar föraren om han kommer allt för nära det framförvarande fordonet och bromsar automatiskt om den upptäcker att en olycka är nära förestående.
Smart City Brake
Support (SCBS)
Ett komplement till Smart Brake Support i tätortstrafik som, bromsar bilen automatiskt för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision mellan 4 och 30 km/tim.Distance Recognition Support System (DRSS):Använder radarn och visar avståndet och tiden tills föraren kommer ikapp ett framförvarande fordon eller hinder.