Så blir den nya miljöbilsregeln
Regeringen föreslår i sin budgetproposition för 2013 att den nya miljöbilsdefinitionen införs från den 1 januari 2013. För att kunna veta om en bil är en miljöbil, och därmed skattebefriad i fem år, från och med 2013 måste man känna till bilens tjänstevikt och koldioxidutsläpp vid blandad förbrukning. Regeringen har beslutat att utgå ifrån en formel som utgår ifrån EU:s regelverk som ställer krav på tillverkarnas utsläpp om max 130 gram år 2015. Det är inget rakt snitt beräknat utifrån varje bils utsläpp. Beräkningsmetoden tar hänsyn till bilens vikt. Bilar med högre last- och transportkapacitet är oftast tyngre och släpper därmed ut mer CO2. Dessa bilar ska också få en chans att bli skattebefriade för de som väljer sådana bilar, och bilar som är lättare ska samtidigt tvingas att bli mer energieffektiva. Bilar som är tyngre än snittvikten får endast kompensation för omkring 60 procent av sin högre vikt. Etanol- och metangasbilar får möjlighet att släppa ut mer CO2 de inledande åren med det nya systemet. I kravet på tillverkarna inom EU är gränsen satt till 130 gram. I Sverige kommer gränsen att bli mycket tuffare. Utgångspunkten är i stället 95 gram. För etanol- och metangasbilar blir gränsen 150 gram. Formlerna ser ut så här: • Bensin-, diesel-, laddhybrid-, elhybrid- och gasolbilar 95 + 0,0457 x (tjänstevikt-1372) • Alternativbränslebilar (ej gasol) 150 + 0,045 x (tjänstevikt-1372) • El + laddhybriders elenergiförbrukning Max 37 kWh/100 km Gränserna innebär att många stora kombibilar som i dag släpper ut strax under 120 gram på dieseldrift, inte längre kommer att vara skattebefriade miljöbilar. Om de däremot drivs av etanol, finns det många fler att välja på. Förslaget motiveras med att det bara är de allra minst klimatskadliga bilarna som ska subventioneras. I dag är över 40 procent av nybilsförsäljningen miljöbilar. Det är alldeles för många enligt regeringen och då förlorar definitionen sitt syfte. Skattebefrielsen blir dessutom alldeles för dyr för statskassan eftersom varje bil blir skattebefriad i fem år. I stället vill regeringen ha en nivå på omkring 10 procent, sett över en period. I början av perioden kommer färre fordon att klara definitionen än i slutet utifrån antagandet att bilarna blir omkring fem procent snålare per år. Tjänstebilsfaktas tidigare beräkningar utifrån Autonets bildatabas visar att av dagens bilmarknad klarar endast omkring fyra procent den nya gränsen. Få är dieseldrivna, som de flesta företagsköpare har gått över till de senaste åren. De flesta är etanol- eller gasbilar; biltyper som marknaden i stor utsträckning ratar. Även flera hybrider och de laddhybrider och elbilar som finns på marknaden omfattas. Regeringen kommer successivt att skärpa kraven. Om två år, 2014, ska man berätta vilka gränsvärden som troligen ska gälla 2016 och 2019 (årtalen är inte helt fastlagda). Automatväxlade bilar får inte längre någon utsläppsrabatt. De generösare utsläppskraven för etanol- och metangasbilar kommer att fasas ut på sikt. De nya reglerna omfattar även lätta lastbilar och lätta bussar, som regeringen inte anser bör skilja sig från kraven på personbilar. Regeringen höjer samtidigt fordonsskatten. Gränsen för när skatten tas ut sänks från 120 gram till 117 gram. Dieselbilar får däremot sänkt bränslefaktor till 2,33. Sammantaget innebär förslaget att fordonsskatten i snitt höjs med 60 kronor per år och fordon. Även om vissa törstiga dieselbilar faktiskt får sänkt skatt, tack vare den nya bränslefaktorn. En särskild utredare tillsätts också med uppdrag att hitta åtgärder för att minska transportsektorns utsläpp och beroende av fossila bränslen. Regeringen ger utökat stöd till biogas på 280 miljoner fram till 2016. Det är ett riktat stöd för att öka produktionen, förbättra distributionen och öka användningen av biogas. Denna satsning sker utöver de 60 miljoner som redan tidigare har aviserats för 2013. Regeringen lägger i höstbudgeten inga förslag med koppling till bilars förmånsvärden. Den särskilda rabatten på 40 procent (max 16 000 kr/år) för bränsletyperna metangas, laddhybrid och el ska enligt nuvarande regelverk försvinna efter 2013. Nedsättningen av det förmånsgrundande priset för alla alternativbränslebilar till närmast jämförbara bil som drivs med bensin eller diesel, är däremot permanent.