23948sdkhjf

Elbilarna kan komma Nu finns högvoltstekniker

Det finns ett stort behov av fordonselektriker med kunskap om högvoltsystem, att vara först ut ger stora chanser till jobb och många karriärmöjligheter. Nu har 7 elever, varav en kvinna, från Sveriges första yrkeshögskoleutbildning för fordonselektriker inom el - och hybridteknik tagit sin examen vid Arvika Näringslivs Centrum.

Lärare för utbildningen Thomas Brunzell med bakgrund från bilindustrin och Ulf Svensson med bakgrund från olje- och gas industrin.

-När vi kom in i konjunkturnedgången under 2009, och Volvo Construction Equipment tvingades permitera ett antal medarbetare i Arvika, startade Arvika Kommun upp en industriskola för elektriker och fordonselektronik vilket var ett önskemål från industrin. ANC fick i uppdraget av kommunen att starta utbildningarna, som genomfördes här på ANC i samma lokaler. Ulf startade elektrikerutbildningen och något år senare kom jag in i bilden och vi startade fordonsel. Efter en viss tid insåg vi att våra kunskaper kan kombineras och täcka in både EL och hybridfordons utbildning, viket var och fortfarande är på uppgång, med regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta 2030 i bakhuvudet borde det generera många fordonsmekaniker som vill vidareutbilda sig. Det är få utbildare med både fordonselen och elektrikerkompetensen, säger Thomas Brunzell.

YH-Utbildningen fordonselektriker, hybridteknik startades under hösten 2011 av Arvika Näringslivscentrum, och är den enda YH utbildningen i sitt slag i Sverige som ger studenterna en viktig kompetens inom högvoltssystem i fordon.

-Kraven på utbildning vid hantering av högvoltsfordon kommer med stor sannolikhet att öka och ett behörighetskrav liknande elektriker kommer troligen att införas även för högvoltsfordon. säger läraren Thomas Brunzell.

Utbildningen består av el och fordonselektronik i dagens bilar, en bit av elektrikerutbildningen med tyngdpunkt på funktion och hastighetsreglering av elmotorer, vilka lagar och regler som styr samt riskbedömningar vid arbete med högvoltsfordon.

-En kompetens som kommer att bli allt viktigare i takt med att allt fler el- och hybridfordon kommer ut på marknaden. Bara under 2012 kommer fler än 20 nya modeller av el/hybridbilar att lanseras, säger Brunzell.

Första november 2011 startade första utbildningen på 100 yrkeshögskolepoäng. (1 års halvtidsstudier). 
Halvfart har valts för att ge möjlighet att kombinera arbete och studier, två dagars närundervisning och en halv dags studier med lärarstöd via digital studieplattform.
Upplägget underlättar också för arbetsgivare att erbjuda kompetensutveckling för sin personal.

På avslutningen fick eleverna prestera sina projekt: bland annat design på en elektrisk drivlina och arbetsplats för elfordon.

Det blev också föreläsning från Volvo Construction Equipment om deras behov av högvoltsmekaniker av Michael Bergström och från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP vars Lars Hoffman pratade om El fordon förr och nutid.

-Vi ville fira lite extra när de första eleverna gick ut och därför hade vi bjudit in tre representanter från riksdagens trafikutskott (Lars Mejern Larssson, Jan-Evert Rådhström, Stina Bergström), bemanningsföretag, handelskammaren Värmland, personer från utveckling och forskningsavdelningar (Fortum, Glava Energy Center, SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, REACC, McBat), ElbilSverige och stor representation från branschen som fick lyssna på elevernas arbeten samt fick information från branschen.
Det fanns också el- och hybridfordon för provkörning, berättar Thomas Brunzell, som den 17 september drog igång en ny utbildning i el- och hybridteknik. Då med 13 elever, varav en från Norge.

Olle Holm





Fakta



Utbildningen har fem delkurser uppdelat på:

Fordonens el & elektronik: (25 poäng)
Kunskaper om hur el och elektronik i ett fordon fungerar och kommunicerar, felsökning och mätteknik.
Mål: Behärska elektriska och elektroniska fordonssystem samt dess samverkan i el- och hybridfordon för en säker felsökning och reparation.

Elektrisk framdrivning: (40 poäng)
Kunskap om elektriska motorers funktion, hastighetsreglering med kraftelektronikkretsar. Kunskap om batterier (energilagring) och batteriladdning.
Mål: Behärska den elektriska framdrivningen av fordon, för på ett säkert sätt felsöka och arbeta med olika elektriska spänningar. Utforma och värdera riskanalyser.

Säkerhet, miljö och regelverk: (15 poäng)
Kunskap om elektricitetens skador samt påverkan på kropp och miljö. Kunskap om batterier, fordonsmaterial samt dess påverkan på kropp, miljö och ansvarsfrågor.
Mål: Uppfylla de personsäkerhetsmässiga och miljömässiga mål som framtagits för branschen samt myndigheters föreskrifter.

Entreprenörskap och projektledning: (5 poäng)
Identifiera möjligheter, belysa arbetsmiljö och miljöaspekter. Kunna implementera innovationer och förbättringsarbete på arbetsplatsen.
Mål: Att driva ett projekt. Skapa möjlighet för fritt tänkande och olika infallspunkter.

Projektarbete: (15 poäng)
Ge fördjupade kunskaper inom valda projekt, driva ett projekt, arbetsfördelning, samarbeta, insamla, värdera och sammanställa information.
Mål: Inom valfritt fördjupningsområde ge en muntlig och skriftlig presentation.

Utbildningen är fri, endast en kostnad på ca. 1 500-2 000kr för läromedel tillkommer.





Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063