23948sdkhjf

Tuff utmanare i kompaktklassen

I mitten av september var det dags för Mercedes att ge sig in i kampen om kunderna i A-segmentet. Mercedes har gjort om sin A-klass från grunden och bilen bjuder nu på helt andra former än tidigare generation.



Att Mercedes A-klass är efterlängtad märkte vi redan på vårens Genévesalong där besökarna flockades runt nyheten. Många blev framförallt förvånade över hur mycket den skiljde sig från den tidigare högbyggda modellen. Nya A-klass har en helt annan karossform som är lägre och bredare men ytterligare tre karossformer är utlovade fram till 2015.

Bilen delar plattform med dagens B-klass och trots sin framhjulsdrift hittar vi en kardantunnel när vi kliver in i bilen. Med andra ord är fyrhjulsdrift att vänta.

Redan innan lanseringen hade Mercedes 40 000 förbeställningar på bilen och för att klara av produktionstakten kommer Valmet Automotives tillverka 100 000 bilar i sin fabrik utanför Åbo.

A-segmentet är redan stentufft i premiumklassen med klara konkurrenter som Audi A3, BMW 1-serie och snart även Volvo V40. Ett segment som förväntas öka från dagens sex miljoner sålda bilar till tio miljoner inom några år.

- Redan i år räknar vi med att sälja 400 nya A-Klass och för den första helårsperioden är målet satt till 4 000 bilar, säger Johan Olsson, chef för Mercedes-Benz Personbilsdivision i Sverige och Danmark.

Mercedesfolket säger sig själva vara som nyfrälsta med sin nya A-klass En efterlängtad modell som öppnar för möjligheten att nå nya målgrupper med sin sportiga karaktär.

Motor-Magasinets testbil kostar i grundutförande 252 000 kronor men kommer med alla tillval snabbt upp i 352 000 kronor. Premiumtillverkarna tjänar mycket på sina dyra tillval och trots testbilens två AMG-paket (AMG sport och AMG exklusi) känns tyvärr testbilens styling ganska lam – både invändigt och utvändigt. Men bilen är helt i klass med Audi A3 och BMW:s 1-serie.

Utrymmesmässigt sitter man riktigt bra i nya A-klass med gott om plats för knän i både fram- och baksäte. Dieselmotorn arbetar fint ihop med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som även sänker bränsleförbrukningen jämfört med den manuella lådan med sex växlar. Storsäljaren förväntas bli 180 CDI som beräknas stå för över 85 procent av försäljningen.

Fler modeller med sikte på andra kundönskemål kommer att presenteras, bland annat en riktig högprestandaversion från AMG som presenteras på bilsalongen i Paris i slutet av september. Målet med modellen är att matcha Audi RS3 med sina 340 hästkrafter.

Text & foto Klas Skarin

Fakta nya serviceavtal

Till Mercedes nya A-Klass har tre nivåer av serviceavtal utarbetats för 36 månader respektive 7 500 mil. Priser per månad i svenska kronor;

* Mercedes-Benz Service Compact 279:00

- service och genomgång enligt bilens serviceplan

* Mercedes-Benz Classic+ 404:00

- service och genomgång enligt bilens serviceplan

- garanti motsvarande nybilsgarantin under hela avtalstiden

Mercedes-Benz Service Excellent 654:00

- service och genomgång enligt bilens serviceplan

- garanti motsvarande nybilsgarantin under hela avtalstiden

- byte av slitagedelar vid normal körning

Fakta Mercedes-Benz A 200 CDI

Motor 4 -cyl/rak

Cylindervolym: 1 796 cc

Transmission 7-stegad dubbelkopplingslåda (DCT)

Max effekt 136 hk vid 3 600-4 400 varv/min

Max vridmoment 300 Nm vid 1 600-3 000 varv/min

Acceleration 9,3 sek (0-100 km/h)

Toppfart 210 km/h

Tjänstevikt 1 445 kg

Bränsleförbrukning Blandad: 4,3 liter/100 km

Koldioxidutsläpp 111 gram/km

Pris 252 000 kronor (testbil 350 000 kronor)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062