Supersnabb teknik i nya Aventador LP 700-4
Under låg belastning och vid hastigheter under 135 km/tim träder CDS-systemet in och av-aktiverar en cylinder bank, vilket gör att motorn att köras som en rak sexa.
Men med bara den minsta rörelse på gaspedalen kopplas alla de 1§2 cylindrarna in igen och motorn med 515 kW/700 hk är online igen.
För star-och-stopp använder Automobili Lamborghini en mycket avancerad och helt unik teknik i Aventador. Energin för återstart efter ett stopp fas (t.ex. vid ett trafikljus) levereras av högpresterande kondensatorer som kallas supercaps (förövrig en teknik som även används på nya Mazda 6). De möjliggör extremt snabb
start, full V12 effekt är tillgänglig igen på knappa detekterbara 180
Millisekunder. Den nya tekniken ger också en viktbesparing på tre kilo. Den klassiska bilbatteriet levererar ström endast till de elektroniska systemen, upptar mycket lite utrymme och varar nästan hela fordonets livslängd.
Cylinderavstängningen (Cylinder Deactivation System) ger effekt på den genomsnittliga bränsleförbrukningen. I Aventador LP 700-4 sjunker den med sju procent till 16 liter/100km. Vid motorvägshastigheter på ca 130 km / t minskningen av förbrukning och utsläpp är så mycket som 20 procent. De totala CO2 utsläppen r har minskat från 398 g / km till 370 g / km.
Andra tekniknyheter i Aventador LP 700-4 är ett ytterligare förbättrat chassi med bland annat styvare fjädrar. Nya smidda aluminiumfälgar i Dione-design är nu också tillgängliga.
Olle Holm