Ultrahöghållfast stål ger lättare fordonsinredning
Genom viktminskningen som Modul-System uppnått i sin nya fordonsinredning blir servicebilarna mer bränslesnåla, vilket ger direkt resultat både i lägre kostnader och minskade utsläpp. Den lägre vikten ger också utrymme för bättre lastkapacitet för verktyg och reservdelar. Följden blir att bilarna är bättre rustade att klara fler jobb på samma arbetspass.
– Vi har fått tydliga önskemål på lättare inredningar från våra kunder, berättar Thomas Johansson vice vd för Modul-System. Genom att använda ultrahöghållfast stål har vi fått ner vikten ytterligare och samtidigt kunnat bevara systemets styrka och lastkapacitet.
Utvecklingen av det nya inredningssystemet har skett i nära samarbete med SSAB, bland annat avseende design och produktion. Den nya lösningen är betydligt lättare än tidigare system. Exempelvis har vikten på hyllorna i systemet kunnat minskas med upp till 50 procent.
– Vi ser att ultrahöghållfast stål är närmast optimalt för att få en kombination av låg vikt, hög styrka och krocksäkerhet, fortsätter Thomas Johansson. Naturligtvis räcker det inte bara med att byta till höghållfast stål för att lyckas. Det krävs också en hel del ingenjörskonst för att få produkterna lika starka med ett tunnare material. Här har samarbetet med SSAB varit mycket viktigt.
Den optimerade ram-profil som Modul-System tagit fram tillverkas i SSABs Docol 1000 Roll som är ett nytt special-utvecklat stål för rullformning.
– Vi har fått fram en lösning som vinner mot andra alternativ med sin kombination av låg vikt och hög styrka och till en konkurrenskraftig kostnad, säger Joakim Nyström titel, SSAB, som deltagit i produktutvecklingen. Det nya fordonssystemet har visats på IAA i Hanover.