23948sdkhjf

Visst finns det teknik för fossiloberoende fordon

Att det saknas fordonsteknik för icke-fossila bränslen är en myt. All teknik finns, men innan framtidens fordonsteknik kan rullas ut i stor skala måste branschen veta vilka bränslen man ska satsa på långsiktigt.

På det viset inleds årets viktigaste skrift om branschen, Bilismen i Sverige 2012 från Bil Sweden. En skrift som är viktig för hela branschen och det svenska näringslivet. Alla kan ha nytta av Bilismen i Sverige 2012, från den lilla verkstaden till det stora företaget. För här kan man hitta massor av viktigt information och inte minst statistik, från världsproduktion av fordon till vilket antal bilar av olika märken som finns i trafik i Sverige.

Ett av de stora debattämnena i Sverige, och även utomlands, är ju just fordonstekniken och hur vi ska bli mer fossiloberoende. En fossiloberoende fordonsflotta är ju en energifråga och det behövs alternativa bränslen. I Bilismen i Sverige 2012 konstateras att fordonsindustrin tar problemen med energiförsörjning och klimathotet på allvar. Man utvecklar ständigt sina produkter mot högre energieffektivitet och lägre utsläpp av koldioxid. Man använder såväl konventionell som alternativ teknik och varje nytt fordon som säljs ersätter ett gammalt som har sämre miljöprestanda. Utveckling av ny teknik kostar dock mycket pengar och för branschen är det därför viktigt att regeringen har ett långsiktigt perspektiv och att de krav som införs är ekonomiskt försvarbara och att hänsyn tas till branschens produktions- och konsumtionscykler. Det finns goda möjligheter att minska vägtrafikens beroende av fossila bränslen till 2030. Men det tar lång tid att byta ut hela fordonsparken.

Men det finns förstås möjligheter att redan idag förbättra situationen genom kostnadseffektiva lösningar. Bilismen i Sverige 2012 föreslår fem snabba åtgärder som kan minska användningen av fossila bränslen: Det är låginblandning av biodrivmedel, höginblandning av icke-fossila bränslen, statliga stimulanser för nya drivmedel och ny teknik, skrotning av de äldsta personbilarna samt energi-effektivisering.

Men samtidigt varnas för att Sverige kan komma att gå i otakt med resten av världen. Den svenska fordonsparken i stor bör inte agera testflotta genom att nya marknadskrav snabbt genomförs. Krav som inte harmoniseras med till exempel i EU. Det kan bli dyrt genom försämrad konkurrenskraft eller att storskaliga satsningar forceras, satsningar som sedan väljs bort av marknaden. Det behövs helt enkelt mål på kort och lång sikt, tydliga och realistiska mål som är klart definierade.

För övrigt kan konstateras att i Sverige fanns det i början av 2012 4,4 miljoner personbilar i trafik. Dessutom fanns det 1,1 miljoner personbilar som var avställda. Fyra av tio bilar är äldre än 10 år och den beräknade livslängden på en personbil i Sverige är 17 år. I Bilismen i Sverige 2012 understryks också att bilarna blivit både säkrare och mindre miljöbelastande, en utveckling som accelererat under de senaste åren.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064