23948sdkhjf

KIA Motors anklagas för brott mot konkurrensregler

Onsdagen 10 oktober inleds en unik och principiellt viktigt rättegång i Marknadsdomstolen. Det är Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som stämt KIA Motors Sweden AB, KIA, för kravet i garantivillkoret att all service måste utföras av KIA-auktoriserad verkstad för att den 7-åriga nybilsgarantin ska gälla. Utgången av rättegången har stor betydelse för hela den europeiska bilbranschen – från leverantörsled via biltillverkare till verkstäder och bilägare, anser SBF.

Domslutet kommer att bli direkt avgörande för bilägarnas plånböcker – skulle KIA:s villkor få lagligt stöd befaras märkesmonopol att etableras av fordonstillverkarna på den svenska marknaden samtidigt som reparations- och servicepriserna kommer att raka i höjden.

Detta är tvärtemot EU-kommissionens intentioner när avregleringen av bileftermarknaden inleddes 2002 i syfte att öka konkurrensen mellan det auktoriserade ledet och allbilverkstäder. En konkurrens som inte enbart skulle pressa priser på service- och reparationstjänster samt reservdelar, utan även bidra till ett bredare utbud av dessa tjänster för de europeiska bilägarna.

Enligt SBF bryter KIA:s garantivillkor om att all service måste utföras av auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla mot förbuden mot konkurrensbegränsande samarbeten och omfattas inte heller av gruppundantaget för motorfordonsmarknaden eller annat undantag. Garantivillkoret är därmed förbjudet, menar SBF.

I sin stämning menar SBF bl.a att Kia utestänger allbilverkstäder från att serva bilar som omfattas av den 7-åriga nybilsgarantin. Vidare menar SBF att bilägaren inte kan välja verkstad eller leverantör av reservdelar. Det innebär att upp till 7 år gamla Kia-bilar låses in i KIA:s auktoriserade nätverk och genom detta skapas ett märkesmonopol – verkstäderna får ensamrätt på att utföra service medan Kia får ensamrätt på att leverera reservdelar till de auktoriserade verkstäderna.

Enligt SBF:s skrivelse till domstolen strider detta mot EU:s och Sveriges förbud mot konkurrensbegränsande samarbeten.

I drygt tre år har SBF drivit sin kamp för konkurrens på lika villkor enligt de konkurrensregler som finns för den europeiska bileftermarknaden.

Misstanken om KIA:s brott har legat på Konkurrensverkets, KKV, bord vid flera tillfällen och även granskats. I sin rapport ”Garantivillkor vid nybilsförsäljning” från 2010 angav KKV att bl.a KIA:s garantikrav kan vara oförenliga med konkurrensreglerna. Efter att denna rapport publicerades valde SBF att inge ett klagomål i augusti 2010 till Konkurrensverket i syfte att det skulle göras en formell bedömning av KIA:s garantivillkor. KKV valde dock, trots egna konstateranden och slutsatser i rapporten, att inte göra någon bedömning av klagomålet. Det avskrevs utan att KKV tagit någon ställning.

Därmed var då i princip SBF tvingat att gå till Marknadsdomstolen för att få en rättslig prövning av misstankarna om konkurrensbrott. Förhandlingar sker 10-16 oktober.

Eftersom det är en principiellt viktig rättslig fråga som kommer att prövas under rättegången är intresset stort från flera parter inklusive EU:s konkurrensdirektorat.

”En sak är att ha rätt, vilket KKV ger oss, men att få rätt är en helt annan sak”, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF.

Att frågan om KIA:s garantivillkor hamnar i domstol kan förklaras med den höga marknadsandelen för det auktoriserade nätet på den svenska marknaden. Enligt det tyska undersökningsföretaget Wolk hanteras nästan 94 procent av alla 1-3 år gamla bilar i de auktoriserade nätverken i Sverige.

Pressmeddelande från SBF

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079