23948sdkhjf

Nya Beetle cabriolet får världspremiär i LA


Snart kommer nya vindar att blåsa på cabrioletmarknaden, och det är en ny Volkswagen som är orsaken: Beetle cabriolet. Det här är fortsättningen på en unik bilhistoria: efter den allra första cabrioletmodellen av Beetle (”typ 15”), som lanserades första gången 1949, och nya Beetle cabriolet som kom 2002, blir detta den tredje generationen av tygsufflett-folkan med sina kurviga former – en bil som både är praktisk i vardagen och erbjuder en härlig cabkänsla för fyra. Nya Beetle Cabriolet har världspremiär på Los Angeles Auto Show, 30 november – 9 december.

Den karakteristiska silhuetten går inte att ta miste på – den har gjort generationer av folkabubblor till kultbilar. Det faktum att den första cabrioletmodellen av Beetle tillverkades i 330 000 exemplar säger inte så lite. När den senaste versionen av Beetle cabriolet togs fram, gjorde Volkswagen en nytolkning av den tidlösa designen från forna dagar och gav silhuetten en sportigare och mer dynamisk look. Kombinationen av en plattare taklinje och en brantare stående vindruta ger bilen en profil som påminner om den legendariska, ursprungliga cabrioletversionen av Beetle.

Den nya modellen innehåller också designdetaljer från Volkswagens moderna modellpalett: luftintaget under stötfångaren, den platta konturen nedtill på huven och, framför allt, baklyktorna – alla skvallrar de om de nära familjebanden. Med nya Beetle cabriolet, kombinerar Volkswagen modern teknik och kvalitet på högsta nivå med samma enastående känsla som bilens ”anfader” bjöd på. Strålkastarna är fortfarande runda, precis som på nostalgi-ikonen från förr.

En annan detalj som bidrar till den speciella charm som nya Beetle cabriolet utstrålar, är den traditionella tygsuffletten. Nedfälld ligger den mycket platt vilket ger bra sikt bakåt. Trots sin kompakta konstruktion har suffletten en mycket bred och långsträckt form. Den öppnas och stängs helt automatiskt. Det tar cirka tio sekunder och kan göras i hastigheter upp till 30 km/h.

Beetle cabriolet levereras som standard med ett sufflettskydd som man prydligt kan stuva in soft-toppen i när man så önskar. Kromlister runt om framhäver gränsen mellan stål och tyg. Precis som på andra modellversioner av Beetle, bjuder den kompakta instrumentpanelen på extra stora, runda mätare, och flera nostalgiska detaljer, som exempelvis handskfacket, ger interiören även i Beetle cabriolet en mycket speciell utstrålning.

Med sin rymliga och bekväma kupé är Beetle cabriolet en fullt ut fyrsitsig bil. Bagageutrymmet rymmer upp till 225 liter, baksätet är asymmetriskt delat och nedfällbart vilket gör det möjligt att transportera lite större saker med suffletten uppfälld.

För extra säkerhet vid en eventuell runtslagning, har Volkswagen utvecklat ett aktivt störtbågesystem. Det består av två utskjutbara enheter som sitter dolda bakom baksätet. Om bilen skulle råka slå runt, aktiveras dessa av krockkuddesystemets utlösningsenhet. Tillsammans med de robusta A-stolparna erbjuder de – på tusendelar av en sekund – ett effektivt skydd för alla fyra i bilen. En annan säkerhetsdetalj är krockkuddarna fram, liksom krockkuddar avsedda för huvud/bål – alla standard.

På svenska marknaden kommer cabrioleten att finnas till alla motorversioner. Instegsvarianten är en högeffektiv 1,2-liters TSI-motor med en effekt på 105 hk (manuell växellåda). Övriga bensinmotorer att välja mellan är pigga 1,4-liters och 2,0-liters TSI som levererar en effekt på 160 respektive 200 hk. Båda har DSG som tillval. På dieselsidan erbjuds en 1,6-liters TDI på 105 hk i BlueMotion Technology-utförande. Även denna har DSG som tillval.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068