Gulf-mackarna på väg tillbaka i Sverige
Nu kommer snart den legendariska Gulf-skylten återigen att synas på våra svenska vägar. Detta tack vare ett samarbetsavtal mellan EMAB AB (som är en medlemsorganisation för fria handlare inom trafikbutiker) och Hansen Racing (som är licensierad distributör av Gulfs oljor i Sverige). Ett stort antal fria bensinstationer kommer nu få möjligheten att arbeta under varumärket Gulf.
Det 15-åriga avtal som Hansen Racing och EMAB har tecknat gäller både rätten till varumärket Gulf och inköp av smörjmedel av märket Gulf.
– Att ta tillbaka Gulfs bensinstationer i Sverige har varit en del av vår långsiktiga plan för Gulfs återetablering i Sverige. EMAB är här en mycket passande partner för oss med deras gedigna kunnande i branschen, säger William Hansen, vd På Hansen Racing.
– Vi är mycket stolta och glada för det långsiktiga samarbete vi nu har tecknat med Hansen Racing. Det innebär att våra medlemmar i EMAB kan erbjudas inte bara en högkvalitativ smörjolja, utan också rätten till det kända varumärket Gulf för drivmedel, säger Göran Sandahl, vd på EMAB.
EMAB har cirka 430 medlemsföretag. Flera av dessa arbetar redan under välkända varumärken, medan andra har valt att vara en så kallad ”White Pump” vilket innebär att de inte är knutna till något större varumärke.
– Vi ser Gulfkonceptet som ett mycket bra komplement på marknaden till de entreprenörer som inte passar in i de stora oljebolagen, säger Göran Sandahl.
EMABs och Gulf Oils förhoppning är nu att flera av medlemmarna kommer att välja att marknadsföra sig under varumärket Gulf.
– Våra medlemmars bensinstationer kommer att få använda varumärket i den omfattning de själv önskar. Det finns möjlighet att låta både pumpar och butik gå under Gulf-konceptet. Vi hoppas att runt 100 av våra cirka 430 stationer kommer att vara skyltade med Gulf inom en femårsperiod, säger Göran Sandahl.
Hela konceptet med nytt skyltprogram är färdigt att sjösättas och det kommer att vara i full gång under första halvåret av 2013. Även Gulf Oil ser stor potential i samarbetet med EMAB.
– Vi ser detta som en långsiktig och stabil satsning. Gulf har varit ett av världens största varumärken och dess logotyp är något som känns välkänt och tryggt. Nu ska vi se till att de åter syns på vägarna. Vi på Gulf kan oljor och smörjmedel medan EMABs medlemmar kan drivmedel och bensinstationsskötsel, säger Peter Sjödin som är affärsområdeschef på Gulf Oil.