Telematik –hot eller möjlighet
Telematik förklaras som ett teknikområde i gränssnitten mellan telekommunikation , IT och mer traditionell industri som till exempel fordonsindustri. Telematik kan användas för överföring av mätdata och miljövariabler från mobil enhet som en bil till en central punkt.
Redan idag börjar telematik användas i större skala, till exempel för att koppla ihop ett fordon med serviceverkstaden. När verkstaden ser att något är fel på fordonet, eller när det är dags för service, kan fordonet ”kallas in” alternativt kan en operatör gå in i systemet och ändra inställning på fordonet. Ett redan klassiskt exempel är när en stor långtradare behöver mer kraft för att köra upp för en brant stigning, kan föraren be operatören på andra sidan jordklotet att öka effekten på motorn. Naturligtvis en positiv åtgärd när den trådlösa uppkopplingen är som bäst.
Men det finns förstås en baksida också. Det är biltillverkarna och i första hand märkesverkstäderna som kan använda telematik. När representanter från Australien, Europa, Sydafrika och USA och kampanjen Right to Repair, med bland annat Christer Liljenberg från SBF, träffades i Frankfurt i samband med Automechanika diskuterades bland annat telematik. Den fria eftermarkanden känner oro för införandet av telematik. Telematik tillåter att reparations-, diagnostik- och annan viktig information kan sändas direkt till fordonstillverkaren vilket gör att biltillverkarna/märkesverkstäderna får en möjlighet att kringgå oberoende aktörer. Användningen av telematik skapar en ny utmaning som måste tas upp i samtliga globala marknader för att säkerställa att det inte undergräver rätten till tillgång till fordonsdata och konsumenterna/fordonsägarnas rätt att själva välja verkstad, konstaterades vid mötet.
Tillgång till reparations-och underhållsinformation är avgörande för rättvis konkurrens och tillhandahållande av konkurrenskraftiga eftermarknadsprodukter och tjänster, något som måste uppmärksammas nu när fordonen blir datorer på ”hjul ".
Idag finns det redan flera miljoner fordon är är ständigt uppkopplade och om tre-fyra år väntas den siffran ha ökat till bortåt 100 miljoner bilar. Att det finns de som känner oro är fullt förståeligt. Man vågar knappt leka med tanken att myndigheterna skulle kunna sätta klorna i telematiksystemen. Då skulle man kanske kunna styra fordonstrafiken så att vill man ha en minskning av trafiken så använder man telematik för att informera (manipulera) fordon i trafik typ från och med nu får du inte köra på tisdagar och torsdagar, eller liknande. Hemska tanke. Men helt klart är att Storebror är tillbaka och ser dig, vart du än kör eller gör.
Olle Holm