23948sdkhjf

Ny standard för brandsläckningssystem

SPs brandexperter har konstruerat en modell av ett motorrum där aktörer kan utvärdera släckförmågan hos olika släcksystem på ett väldefinierat och objektivt sätt.

– Den nya standarden, SP-metod 4912, utgåva 3 har just publicerats, säger Fredrik Rosén på SP.

En referensgrupp har bidragit till utvecklingen av standarden med sitt kunnande. Tillverkare av släcksystem, försäkringsbolag, bussorganisationer, transportmyndigheter och busstillverkare har deltagit i gruppen.

Arbetet har utförts med målet att standarden ska presenteras vid UN ECE (United Nations Economic Commission for Europe) Working Group on General Safety Provisions (GRSG) i Genève

– Om vår nya standard godtas i detta forum blir det krav på att brandsläckningssystem installeras i bussar, förklarar Fredrik Rosén.

Parallellt har SP har etablerat ett frivilligt certifieringsmärke för branschen – P-märket – enligt SPCR 183 (SP Certifieringsregler). P-märket intygar att produkten uppfyller kraven i relevanta standarder, föreskrifter mm, att produkten är typprovad och att tillverkarens egenkontroll övervakas av SP.

För att få en P-märkning måste släcksystemet uppfylla kraven i SP-metod 4912, i vilken systemets kapacitet att släcka olika typer av bränder utvärderas. Dessutom krävs provning av alla komponenter som ingår i systemet.

– Det innebär att detektorer, elektriska och elektroniska komponenter och kontrollpaneler får sina prestanda testade i tuffa miljöer när det gäller bland annat temperatur, hög luftfuktighet och störningstålighet, säger Fredrik Rosén.

Transportmyndigheter kan nu börja åberopa P-märkta släcksystem i enlighet med SPCR 183 när de ställer tekniska krav för upphandling av brandsläckningssystem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109