23948sdkhjf

Lastbilsförare får lära sig använda automatiska snökedjor

Fler och fler åkerier investerar i det automatiska snökedjesystemet Onspot. Därför har även trafikskolor börjat använda systemet så att nya lastbilschaufförer redan i utbildningen lär känna det.

Med 16 filialer från Luleå i norr till Malmö i söder är den snabbt växande Grönlunds Trafikskola AB bland Sveriges största aktörer inom förarutbildning och prioriterar att hålla sig à jour med utvecklingen. Företaget har sålunda nyligen investerat i det automatiska snökedjesystemet Onspot till 33 fordon.

– Vi tar ständigt del av vad som händer i branschen och ser att allt fler transportföretag investerar i automatiska snökedjor. Som marknadsledare inom utbildning av lastbilschaufförer är det avgörande för oss att ligga i täten med ny teknik och att utbilda i användandet av optimala tekniska lösningar. Det är därför ett naturligt val att montera Onspot på våra nya lastbilar under fortfarande leverans, och vi har Onspot på ca 50 % av våra lastfordon nu. Upplevelsen är att systemet är mycket användbart de dagar under vintertiden när snöröjningen inte hinner med. Då kan vi ändå ta oss fram , säger t.f. VD Magnus Almquist på Grönlunds Trafikskola AB.

Magnus Almquist fokuserar på att eleverna med Onspot lär känna den optimala tekniska lösningen till ökat väggrepp vid vinterväglag. Därmed upplever han att förarnas kunskaper och kompetenser ökas – varvid utbildningens övergripande kvalitet samtidigt förbättras.

– Liksom många av de företag där de utbildade förare anställs, har vi valt Onspot eftersom det är det enklaste och säkraste sättet att uppnå ökat väggrepp när det finns is och snö på vägen. På deras nästa jobb kommer många av förarna at köra med automatiska snökedjor, och i åkerier där det inte är så kan föraren aktivt bidra med uppdaterad kunskap om den optimala tekniska lösningen , säger han.

Product Marketing Manager Lennart Klingzell på VBG TRUCK EQUIPMENT, som utvecklar Onspot, förklarar att snökedjorna ökar friktionen med 30 % vid aktivering och ger ett omedelbart ökat väggrepp som minskar risken för halkolyckor och ökar framkomligheten. Förare av fordon med Onspot monterat kan genom en knapptryckning aktivera och avbryta snökedjorna automatiskt under körning i hastigheter upptill 50 km/h.

– Vid aktivering fälls systemets armar ut och kedjorna slungas in under drivhjulen. När man installerar automatiska snökedjor slipper föraren risker, oro, problem och stress vid vinterväglag. Förutom att åkaren investerar i en försäkring som kan rädda människoliv, uppnår man med Onspot högre effektivitet och lägre driftskostnader under svåra väderförhållanden . Typisk är återbetalningstiden på mindre än ett år , bedömer han .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094