23948sdkhjf

Dansk verkstadsportal satsar på Sverige

Den danska verkstadsportalen Autobutler satsar nu på den svenska marknaden. Via portalen autobutler.se ska svenska bilägare kunna hämta in offerter från verkstäder i sitt närområde. I ett första skede har 500 svenska verkstäder inbjudits att delta i autobutler.se utan kostnad i två månader. Portalen välkomnar alla typer av verkstäder.

-För verkstaden är Autobutler en genväg till att hitta nya kunder via internet. Det är enkelt och billigt att hitta nya kunder, man utökar verkstadens kundkrets och räckvidd och får en ökad exponering på internet, säger Ronni Jacobsen, ansvarig för Autobutlers svenska satsning.

I Danmark har verkstadsportalen blivit en stor succé. Idag har man 705 anslutna verkstäder och har förmedlat över 44 000 frågor/offerter från bilägare sedan starten för två år sedan.

Autobutler är alltså en webbaserad och fristående verkstadsportal där bilägare enkelt och bekvämt ska kunna inhämta offerter på reparation och service av sin bil hos några av landets bästa verkstäder.

Så här går det till: Bilägaren beskriver via nätet vilket jobb eller service man vill ha utfört. Autobutler hämtar in 3 offerter från verkstäder i närområdet inom 24 timmar, utan kostnad för bilägaren.

Därefter är det bara att boka in jobbet på den verkstad som har lägsta anbudet.

Men bilägaren kan också välja om man vill ha fler än tre offerter från till exempel ett större område.

-Bilägaren anger själv vad som ska vara avgörande, hur många verkstäder som ska kunna lämna offert på uppdraget. Det innebär att den sträcka man kan tänka sig att köra, när arbetet ska utföras, vilken typ av arbete det rör sig om och framför allt, hur snabbt arbetet ska utföras avgör hur många verkstäder som kan lämna offert på uppdraget, och därmed hur många offerter man kan räkna med att få, säger Ronni Jacobsen.

När bilägaren fått sina offerter är det dags att jämföra anbuden baserat på parametrar som pris, kvalitet på reservdelar, garantier på reservdelarna och arbetet, avstånd till verkstaden samt betyg och omdömen från andra bilägare, som tidigare använt samma verkstad via Autobutler.

-Detta ger en otrolig trygghet och ger dig säkerheten om att pris och kvalitet stämmer överens, dessutom ger det bilägaren flexibilitet att välja just den verkstad som man vill anlita, säger Jacobsen.

Autobutler har, med utgångspunkt i sitt reparationsavtal, ställt upp en rad villkor som alla verkstäder som registrerar sig på Autobutler måste följa.

-Det är bilägarens trygghet för en bra verkstadsupplevelse och precis lika viktigt för en skälig verkstadsräkning, konstaterar Jacobsen.

Bilägare kan också skapa sig en egen bilprofil på Autobutler. Via den kan bilägaren få tips och besparingar på drift och underhåll och hjälp med att spara pengar på bilförsäkringen, vägassistans, kontroll och tester. Dessutom kan bilägaren få påminnelser via e-post nästa gång bilen ska på besiktning eller service. Dessutom kan man samla alla verkstadsräkningar, besiktningsprotokoll, intyg m.m. i sin bilprofil för att ha allt på samma ställe.

Succén i hemlandet Danmark har gjort att Autobutler nu siktar på en bred satsning internationellt.

-Satsningen på Sverige är första steget i vår strategi om internationalisering. Det känns naturligt att börja i vårt grannland och den svenska marknaden är intressant med cirka 10 000 verkstäder och 3,5 miljoner privatägda bilar, säger Christian Legêne, vd för autobutler.dk Aps.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064