23948sdkhjf

Kräver besked om tjänstebilsbeskattning

BIL Sweden har i ett brev, adresserat till finansminister Anders Borg och miljöminister Lena Ek, bett att få klarhet i vilka regler som kommer att gälla när det gäller tjänstebilsbeskattningen från och med 1 januari 2014.
Nuvarande nedsättningsregler för förmånsbeskattningen av gasbilar, elbilar och laddhybrider gäller t.o.m. 2013-12-31. Med leasingperioder på 36 månader plus ytterligare några månaders förberedelsetid inför tecknande av ett nytt leasingavtal är det viktigt att nuvarande regler förlängs. Ett krav är att reglerna inte skall ändras under pågående period för den som tecknar ett leasingkontrakt. Det skulle skapa förutsägbarhet för både företag och förmånstagare.

Brevet:

Finansminister Anders Borg 2012-10-18 Miljöminister Lena Ek

Tjänstebilsbeskattningen

Konjunkturnedgången i euroområdet väntas bli utdragen och flera euroländer står inför betydande utmaningar. En fortsatt finansiell oro och en svag tillväxt i omvärlden, påverkar de svenska hushållen och företagens vilja att konsumera och investera. Mot bakgrund av det finansiella och ekonomiska läget är det av högsta prioritet att regeringen ger omgående besked om vilka tjänstebilsregler som kommer att gälla fr.o.m. 2014-01-01.

Nuvarande tidsbegränsade nedsättning av förmånsvärdet med 40 procent (max 16 000 kronor) för gasbilar, elbilar och laddhybrider gäller t.o.m. 2013-12-31 och upphör om endast ca 14 månader. Den permanenta nedsättningen av förmånsvärdet till motsvarande bensin- och dieselbil kvarstår dock även från 2014.

Med leasingavtal på 36 månader plus ytterligare några månaders förberedelsetid inför tecknande av ett nytt leasingavtal är det viktigt att nuvarande regler förlängs. Ett krav är att reglerna inte skall ändras under pågående avtal för den som tecknar ett leasingkontrakt. Det skulle skapa förutsägbarhet för både företag och förmånstagare. BIL Sweden föreslår därför att den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet omgående förlängs till att gälla hela leasingperioden (dock max 36 månader).

Bilmarknaden är tämligen konjunkturkänslig och kortsiktiga styrmedel kan därför orsaka större svängningar, vilket påverkar branschen negativt på lång sikt. Långsiktiga spelregler med god framförhållning är därför oerhört viktigt för fordonsbranschen.

Regeringen har tillsatt en utredning avseende fossiloberoende fordonsflotta 2030. Utredningen ska lämna förslag till styrmedel senast den 31 oktober 2013. BIL Sweden föreslår därför också att regeringen avvaktar utredningen innan man förändrar den tidsbegränsade 40-procentiga nedsättningen av förmånsvärdet av gasbilar, elbilar och laddhybrider.

Med vänlig hälsning

Bertil Moldén VD BIL Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079