23948sdkhjf

Försäljningen av begagnade bildelar slår alla rekord

På fem år har försäljningen av begagnade bildelar i Sverige fördubblats.

– Utvecklingen har varit fantastiskt bra och vi är övertygade om att den kommer att fortsätta, säger Anders Löfgren, vd för marknadsledande Laga, som ägs av 75 bilåtervinnare runt omi landet.

Av alla försäkringsskador på personbilar räknar Laga med att ungefär 15

procent repareras med delar som är återvunna. Jämfört med många andra länder

är den siffran hög och Sverige tillhör de främsta i Europa.

– För de flesta försäkringsbolag är det ett uttalat mål att öka andelen

återvunna delar vid reparationer. Ur miljöhänseende är det självklart bästa

alternativet att ta tillvara något som redan tillverkats. En annan viktig faktor är

självklart priset, förklarar Anders Löfgren.

Laga är störst i landet på begagnade bildelar och har vuxit stort, bland annat

genom utvecklad näthandel. På laga.se finns en webb-butiken med reservdelar

från 75 bilåtervinnare. För privatkunder och verkstäder är det bara att söka

reservdelen på hemsidan. Handeln kan göras när som helst på dygnet och efter

att beställningen har gjorts skickas delen hem till dörren.

– Vi skickar ungefär 2000 delar varje dag kors och tvärs över landet. Oftast

har kunden delen hos sig dagen efter.

Är den ökade försäljningen av begagnade bildelar ett kvitto på att svensken blivit mer miljömedveten?

– Ja, det tror jag definitivt. Jag tror att alla människor vill känna att man på olika

sätt bidrar till att vara rädd om miljön. Att laga sin bil med en begagnad del i

stället för att beställa en nytillverkad är ett enkelt sätt att vara miljöhjälte, säger

Anders Löfgren.

Tror du att ännu fler bilar kommer att repareras med begagnade delar?

– Absolut. Vi har inte märkt någon avmattning, vilket tyder på att försäljningen

kommer att öka ytterligare. Den ökade försäljningen har gett oss en rad

skalfördelar, både centralt hos Laga och ute hos respektive bilåtervinnare. Det har

gjort att priserna blivit allt lägre, vilket gynnar konsumenten i slutändan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063