23948sdkhjf

Fordonsbränslen i absolut hetluft

En av de mest brännande frågorna i fordonsvärlden, förutom hur biltillverkarna ska överleva, är fråga om vilka bränslen som ska användas i framtiden för att anpassa sig till en bättre miljö.

Elbilarna ses av många som den stora ”förlösaren” även om försäljningen inte tagit riktig fart ännu. Priser och räckvidd ligger elbilarna i fatet. Men nu kommer uppgifter som tyder på att elbilen inte är så miljövänlig som många tror, uppgifter alltså från det land som är mest elbilsvänligt i Europa.

Det är Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet (NTNU) i Trondheim som gjort en studie på elbilar. Man har gjort en fullständig undersökning av hela livscykeln hos olika bilar som drivs av fossila bränslen respektive el. Vid tillverkningen av batterier och elmotorer används giftiga ämnen, som nickel, koppar och aluminium. Om inte grön el används vid tillverkningen så blir elbilen en ”smutsig” bil.

Forskarna har funnit att elbilar som byggts av den nuvarande europeiska elmixen, där viss del grön el ingår, ger 10 till 24 procent minskning av den globala uppvärmningspotentialen (GWP) i förhållande till vanliga diesel- eller bensindrivna fordon förutsatt en livstid på 150.000 km. Men det finns förstås många fallgropar på vägen, till exempel hur länge batterierna håller, som kan minska skillnaden i ”miljövänlighet” jämfört med fossildrivna fordon.

Ett annat bränsle som är i fokus är bränsleceller. Nyligen undertecknade fyra biltillverkare, Toyota, Nissan, Honda och Hyundai en avsiktsförklaring om marknadsintroduktion av bränslecellsbilar i Norden och en utbyggnad av infrastrukturen för vätgas i de nordiska länderna. Avsikten är en samverkan mellan offentliga och privata intressenter i Norge, Sverige, Island och Danmark för att säkra finansiering och stödåtgärder för perioden 2014-2017.

Biltillverkare har under det senaste årtiondet gjort stora investeringar i utvecklingen av vätgasdrivna bränslecellsbilar. Samtidigt har infrastrukturföretag utvecklat tekniken för vätgasproduktion och -tankning och standarder för detta, inte minst i de nordiska grannländerna. Resultaten är lovande och en bränslecellsbil ger idag samma körsträcka och snabba tankning som vanliga bensinbilar. 2009 undertecknade nio av världens ledande biltillverkare en avsiktsförklaring om att år 2015 lansera sina bränslecellsbilar i de regioner som då har en vätgasinfrastruktur. Avgörande steg måste nu tas för att säkra en framgångsrik kommersialisering från och med 2015. I synnerhet behöver näringslivet, i form av nationella energibolag och investerare, engagera sig för att förverkliga en utbyggnad av en infrastruktur för vätgas. Myndigheterna i sin tur måste ge långsiktiga villkor och stödåtgärder för att möjliggöra en samordnad marknad för vätgas och bränsleceller, konstaterar Vätgas Sverige som ser en positiv framtid för vätgasen som drivmedel i fordon.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11