23948sdkhjf

Totalskadegräns upprör dansk bransch

Motorbranschen i vårt sydvästra grannland är i uppror. Det som väcker upprördhet är den danska regeringens ovilja att ta bort den gällande gränsen för totalskadade bilar. Totalskadegränsen har gjort att 3 000 jobb försvunnit i branschen.

Nu har Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) undersökt konsekvenserna av totalskadegränsen dvs vid vilket värde en krockad bil ska skrotas istället för att repareras. Till skillnad mot i Sverige så regleras skadereparationerna genom en lag som regeringen utfärdat.

För cirka 10 år sedan infördes den första gränsen, 75 procent av bilens värde. Om kostnaden för reparation av en skadad bil uppgick till över 75 procent av bilens värde, skulle den skrotas istället för att repareras.

För två år sedan gick regeringen ett steg längre och fastställde gränsen till 65 procent av bilens värde.

”Beräkningarna i vår nya undersökning visar tydligt att den samhällsekonomiskt mest effektiva lösningen skulle vara att höja totalskadegränsen eller helt eliminera den. Det skulle vara det bästa för både branschen och staten, säger Jens Brendstrup, chef för DAF till danska Motor-magasinet.

Många bilar som lätt kan repareras skrotas nu på grund av de märkliga gränser som politikerna infört. Gränserna kostar tusentals jobb och är också hot mot miljön, anser DAF.

Enligt organisationens beräkningarna har enbart sänkningen från 75 till 65 procent på mindre än medfört att branschen förlorat 927 miljoner danska kronor om året. Det baserar man på att varje skadereparatör/mekaniker genererar en årlig omsättning på cirka 800 000 danska kronor. Bara det innebär att nära 1 200 jobb försvunnit från plåt- och lackverkstäderna. Totalt har 2 500 jobb försvunnit från verkstäderna. Till det ska läggas de jobb som försvunnit hos reservdelsdistributörer med flera.

När totalskadegränsen först infördes var det med hänvisning till främst miljön, man ville få borta gamla bilar från vägarna. Idag talar regeringen mer om säkerhetsaspekten vid reparationer. Men DAF konstaterar att idag är kunskapsnivån och kontrollen så hög på verkstäderna att det argumentet inte håller. Miljömässigt är det inte heller någon hit med totalskadegräns. Skrotas en ganska ny bil måste den ersättas av en annan bil som vid tillverkningen genererat stora mängder koldioxid.

Men naturligtvis finns det förstås också en statligt ekonomisk bit i det hela. När totalskadegränsen sänktes ytterligare 2010 trodde den danska finansministern at staten skulle få in 120 miljoner danska kronor om året i form av bland annat registreringsavgifter för nya ersättningsbilar. Så har det dock inte blivit, enligt DAF. Många som får ersättning för sin totalskadade bil väljer nämligen att istället för en ny bil, köpa en begagnad. Och då blir det inga registreringsavgifter till staten. Enligt DAF:s beräkningar får staten nu in möjligtvis 20 miljoner danska kronor om året. Nu kräver man att totalskadegränsen.

I Sverige finns inget motsvarande regeringsingripande, utan branschen och försäkringsbolagen har kommit överens gemensamt. Därför avgörs skadeärenden oftast från fall till fall, beroende på ålder och miltal på den skadade bilen.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235