23948sdkhjf

Natur och politik är oförutsägbart

Naturens krafter rår människan inte på. Det visades med all, oönskad, tydlighet av orkanen Sandy som slog till mot USA:s östkust. Återuppbyggnadsarbetet kommer att kosta gigantiska summor och återverkningen kommer att leva kvar länge.

Efter en så allvarlig naturkatastrof kan det kännas futtigt att belysa hur det gick för motorbranschen i östra USA. Inte desto mindre visar det sig att en sådan katastrof som Sandy inverkar på mer än ett sätt i vardagen. Bilhandlare och verkstäder tvingades förstås att stänga under stormdagarna och man fick flytta tiotusentals bilar till säkrare platser. Dessutom blev tusentals bilar förstörda av vattenmassorna och av nedfallande träd, stolpar och hustak. Att strömmen försvinner innebär också problem, åtminstone om den inte kommer tillbaka inom rimlig tid. I USA är man dock inte ovan vid naturens härjningar och det finns en positiv inställning att reda ut problemen. Verkstäderna tror på mer jobb efter orkanen som kan kompensera bortfallet när man tvingades hålla stängt och bilhandlarna, som visserligen var oroliga för nedgång i försäljningen, konstaterade i samma andetag att förstörda bilar kunde innebära att fler behövde köpa ny eller begagnad bil.

De flesta har väl också katastrofen i Japan 2010 i färskt minne. En katastrof som slog hårt mot samhället och mot bilindustrin. Knappt har de japanska biltillverkarna kommit ikapp, förrän nya problem dykt upp. Men nu handlar det om politik. De två gamla ärkefienderna Japan och Kina har hamnat i strid om en obebodd ögrupp i östkinesiska havet. Öarna förvaltas av Japan men även Kina och Taiwan gör anspråk på området. Tokyo och Peking har i decennier stridit om ögruppen, bland annat på grund av de stora gasfyndigheter som finns i området. Kina hävdar att öarna har tillhört dem sedan urminnes tider medan Japan hävdar att man säkrade öarna i slutet av 1890-talet. Resultatet av konflikten har bland annat blivit att japanska varor börjat bojkottas i Kina. Det slår nu riktigt hårt mot de japanska biltillverkarna. Kina är som bekant en viktig bilmarknad och flera japanska tillverkare har tvingats stänga sina fabriker i Kina efter våldsamma demonstrationer. Honda har stängt fem fabriker i Kina, Nissan två och Toyota har också stängt fabriker. Honda Motor Co har meddelat att man skriver ner sin vinstprognos med 20 procent och de andra japanska tillverkarna lär också få lägre vinst. De här tre bilmärkena hade räknat med att sälja mellan 900 000 och 1 miljon bilar vardera i år i Kina. Även om konflikten löses inom rimlig tid kommer man åtminstone inte att nå upp till de volymerna.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063