Däck- och bromstester i gigantisk inomhushall
Vid nya AIBA (Automated Indoor Breaking Analyzer) kommer man att kunna utföra 100 000 bromstester om året.
Den nya anläggningen vid Contidrom är integrerad i en hall som är 300 meter lång och upp till 30 meter bred. I en helt automatiserad process inne i hallen kan ett obemannat testfordon accelereras till hastigheter på upp till 120 km / t och sedan bromsas på utbytbara vägytor. Tester kan utföras på både våta och torra vägytor. Testning kan även ske i en separat isbana. Vägytorna är hydrauliskt utbytbara.
-Med den nya anläggningen på vår testbana kan vi dra nytta av de mest exakta bromsprovningsmetoderna i världen, förklarar David O'Donnell, chef för FoU för personbils- och lätta lastbilsdäck på Continental.
-Här kan vi kombinera fördelarna med laboratorietester med utomhustester för fordon. Det blir också möjligt för oss att förbättra reproducerbarheten med 70 procent, vilket innebär att vi kan mäta framsteg i utvecklingen i produkter med optimal precision.
-Tidigare fick däcktestare utföra sina prov under varierande miljöförhållanden på Contidrom utsatta för väder och vind. Med AIBA får vi möjlighet att genomföra tester under hela året enligt luftkonditionerade testförhållanden på utbytbara vägytor med konstanta friktionskoefficienter, säger O`Donnell.
Med det gamla förfarandet fick fordonen ledas längs en uppsättning skenor och testpersonalen fick bromsa sig på en viss punkt, även när det gällde ABS. Låga temperaturer på vintern gjorde det omöjligt att utföra tester på Contidrom.. Detta eftersom man lätt fick förvrängda resultat på grund av andra reaktionstider och krafter som gjorde att man fick en viss spridning i resultaten.
-Vi kan nu helt undvika dessa system-relaterade störningar, säger O'Donnell. En annan positiv effekt är den avsevärt nedsatt fysisk belastning på våra testförare och naturligtvis vår förmåga att genomföra tester 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.
-Denna betydande ökning av effektiviteten är en nödvändighet eftersom efterfrågan på däck växer hela tiden. Anledningen till detta är den stora diversifieringen i däcksektorn under de senaste åren. Förutom fyra standarder kontinentala sommar- och vinterdäck för personbilar, stadsjeepar och transportbilar krävs nu också däck som är avsedda för olika fordonstyper, länder, regioner, drift osv. Detta utöver originalutrustning från bilindustrin.
-Den utökade kapaciteten som vi uppnår genom AIBA utgör därför en mycket välkommen minskning av vår arbetsbörda. Dessutom kommer AIBA-tekniken ge oss möjlighet att göra ytterligare framsteg för att förbättra fordonens bromssträckor ännu mer, säger han.
Förutom den mycket komplexa AIBA-tekniken som finns i hallen är strukturen av hallen anmärkningsvärt i sig. Det luftkonditionerade området innehåller upp till fem vägspår som kan flyttas runt med lätthet. Testade fordon accelereras till hastigheter upp till 120 km / tim med en linjär enhet, som används på högteknologiska berg och dalbanor. Konventionella torra vägbromsprov utförs vid 100 km / tim, och våtvägs bromsprov vid 80 km / tim. Den omgivande temperatur kan också ställas in på mellan 10 och 25 grader för sommarspåret, medan ishallen tillåter testare att ställa temperaturen mellan -10 och -1 grader och lufttemperaturen mellan 5 och 12 grader. Bromsningsförfarandet registreras av olika sensorer monterade på hjulen och inuti fordonet. En provkörning - som handlar om allt från montering av däck och köra till startlinjen till gasa och bromsa till stillastående - tar fyra minuter att slutföra. Teoretiskt kan 15 testkörningar göras varje timme, 24 timmar om dygnet.
-Tack vare vår nya anläggning kan vi nu utföra ännu mer noggrann och flexibel tester på mer än dubbelt kapacitet, avslutar David O'Donnell.
Olle Holm