En seger för svenska bilkonsumenter
Tvisten mellan Svenska Bildelsgrossisters Förening (SBF) och Kia Motors har avgjorts i Marknadsdomstolen.
Det var SBF som stämt Kia Motors för deras krav på att service måste utföras på auktoriserade KIA-verkstäder för att deras sjuåriga förlängda nybilsgaranti ska gälla, vilket utestänger obundna verkstäder och därmed strider mot EU:s konkurrensregler. Svenska KIA-ägare har hittills inte själva kunnat välja valfri verkstad för bilservice mellan åren fyra till sju.
Marknadsdomstolen gick på SBF:s linje och underkänner därmed KIA Motors krav.
”Det är en seger för svenska bilkonsumenter”, kommenterar Håkan Lundstedt, VD och Koncernchef i Mekonomen AB.
”EU:s konkurrensregler är tydliga, vilket är grunden för Marknadsdomstolens ställningstagande”.
”Redan 2003 infördes regler som entydigt slår fast att obundna verkstäder kan utföra service på alla bilmärken, utan att nybilsgarantin påverkas. Mekonomen servar och reparerar alla bilmärken fackmannamässigt, enligt biltillverkarens rekommendationer och med originaldelar med tre års garanti”.
”Nu har vi i Sverige fått ett utomordentligt starkt avgörande i frågan, vilket är till godo för den enskilda bilkonsumenten – som själva även i fortsättningen fritt har möjlighet att välja verkstad för service av sin bil” , säger Håkan Lundstedt.
Marknadsdomstolen är en specialdomstol som bl.a. handlägger mål och ärenden enligt konkurrenslagen och mål i frågor om marknadsföring. Marknadsdomstolen består av en blandning av jurister med domarerfarenhet och ekonomiska experter och utgörs av en ordförande, en vice ordförande och fem särskilda ledamöter, som utses av regeringen.