23948sdkhjf

Volvo Car Group ökade i USA med 26,8% i november

Volvo Car Group rapporterar en global försäljning på 35 864 bilar i november, vilket innebär en nedgång med 6,5 procent jämfört med samma månad 2011. I USA presterade Volvo bättre än marknaden med en tillväxt på 26,8 procent, tack vare en stark efterfrågan på Volvo XC60.

USA är Volvo Car Groups största marknad och i november ökade försäljningen markant. Totalt såldes 6,145 bilar vilket motsvarar en ökning på 26,8 procent. Försäljningen drevs på av stark efterfrågan på Volvo XC60 som slog försäljningsrekord med 2,068 sålda bilar under månaden. I USA har försäljningen av XC60 ökat med inte mindre än 47 procent för årets första elva månader.

Den ekonomiska situationen i Europa fortsätter att påverka efterfrågan på nya bilar. Volvo behåller emellertid sin marknadsandel tack vare en lyckad lansering av nya Volvo V40. Försäljningen i Sverige minskade även om Volvo stod för en marknadsandel på mer än 18 procent med fyra modeller på marknadens topp-tio lista. Den kinesiska bilmarknaden fortsätter att karaktäriseras av höga rabattnivåer och Volvos försäljning sjönk. Trots det hade XC60 sin näst bäst månad någonsin i Kina med 1,700 sålda bilar.

Markant tillväxt rapporterades av Volvo i Japan och Turkiet men även flera sydostasiatiska marknader ökade sina försäljningsvolymer tack vare stigande efterfrågan på Volvos 60-serie.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078