EU tar fram handlingsplan för bilindustrin
– De har i stort sett kopierat vårt fordonsforskningsprogram där staten i Sverige i dag lägger 450 miljoner per år för att forska fram nya gröna drivmedel, nya snabbare motorer och högre säkerhetskrav till exempel, säger Annie Lööf, näringsminister och centerledare
I dag är det näringsministrarna som har ministerrådsmöte i Bryssel. Men det var i går kväll som de egentliga överläggningarna ägde rum, under en middag i Bryssel.
I dag har Annie Lööf och de flesta andra ministrar åkt hem och låter sina statssekreterare sköta det formella mötet.
Den ansvarige kommissionären, Antonio Tajani, träffade i förra veckan en lång rad intressenter inom den europeiska bilindustrin: underleverantörer, biltillverkare och fackliga organisationer.
Nu är det meningen att EU ska ta fram en handlingsplan som sträcker sig fram till 2020 för den bransch som sysselsätter 12 miljoner EU-medborgare. Planen, som presenteras i detalj senare i dag, innehåller främst satsningar på ny, grön teknik och snabbare men säkrare bilar.
I brist på egna pengar finns risken att enskilda länder på egen hand försöker hjälpa sin bilindustri.
– Det som är den största utmaningen nu, det är att vi faktiskt ska se till så att det blir lika villkor i hela EU. När Italien nu kräver större subventioner till franska bilar exempelvis, så skulle det sätta käppar i hjulet för svenska företag, säger näringsminister Annie Lööf.