Aktiva säkerhetssystem kan spara liv i helgtrafiken
- Aktiva säkerhetssystem skulle kunna förebygga och undvika många av tillbuden, säger Jerker Lindsten, vd på HiQ Göteborg.
Aktiva säkerhetssystem är teknisk utrustning som underlättar bilkörandet och varnar för olyckan innan den är framme. Bilen är alltså utrustad med sensorer och styrsystem som hjälper föraren att upptäcka potentiella faror samt underlättar körningen. Exempel på teknik som finns på marknaden idag är bland annat display för mörkerseende, anpassningsbara farthållare, avancerade anti-sladdsystem och kameror som hjälper föraren att hålla koll på ”döda vinkeln”.
- Sverige är fortfarande långt från nollvisionen att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Kan tekniska hjälpmedel i bilen hjälpa till att varna föraren för isigt väglag eller djur på vägen, är det självklart ett led i att uppnå trafikmålen, säger Jerker Lindsten på HiQ.
Jan Ifver, statistiker på Transportstyrelsen menar att system som hjälper till att förhindra olyckor genererade av den mänskliga faktorn har stor betydelse för att minska antalet trafikolyckor.
- Hade alla haft säkerhetssystem i sina bilar hade antalet olyckor absolut minskat. I och med att det är så pass nytt är det svårt att säga några siffror, men det handlar säkert om en stor minskning, säger Jan Ifver.
Fordonsindustrin och företag som jobbar med utveckling av aktiv säkerhet tar ansvar för säkra bilar. För att nå nollvisionen ligger mycket av ansvaret också så klart på föraren och passagerarna. Ökad hastighetsefterlevnad, ökad andel säkra bilar, ökad bältesanvändning och ökad andel nykter trafik är några av de områden som prioriteras i Trafikverkets verksamhetsplanering för år 2013. Låt bli att dricka, spänn fast säkerhetsbältet och håll hastigheten helt enkelt.
HiQ hjälper fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin att utveckla plattformar, system och tjänster för fordon. Både för kommunikation mellan olika enheter i bilen och för kommunikation till och från bilen.