Utbildning hett hos allbilverkstäder
Utbildning är en viktig del av MECA:s erbjudande till sina verkstäder. Två kurser per år är obligatoriska, men många väljer att gå på fler.
– Intresset är stort och mekanikerna är engagerade, summerar Andreas Forslund, en av sex utbildare hos MECA.
Starkt bidragande till verkstadskedjornas stora framgång bland fristående verkstäder är den utbildning och tekniska support som de kan erbjuda. MECA:s kurser är inte inriktade på nya bilmodeller och ”features” på dem – utan de handlar om att förstå bilens olika system och hur man diagnostiserar dem samt vidtar åtgärder för att avhjälpa felen.
Ungefär motsvarande gäller för MECA:s tekniska support.
– Våra kurser följer i regel de trender som finns i branschen. Under flera år har det varit populärt med dieselinriktning.
– Idag är det en tydlig trend mot hur man laddar ner och hanterar mjukvara till bilens styrenhet enligt Euro5. Allt mer handlar även om el- och hybridfordon.
– Inom flera av dessa områden är Bosch en viktig partner. De är den ledande leverantören till den europeiska fordonsindustrin av insprutningssystem, styrenheter och andra elektroniksystem, berättar Andreas Forslund.
Hos MECA kan man erbjuda verkstäderna en stor bukett med utbildningar. Som en del av det kvalitetssäkrande samarbetsavtal som tecknas mellan verkstaden och MECA ställs krav på deltagande i minst två av MECA:s teknikkurser.
I den digra utbildningskatalogen finns ett stort antal kurser under rubrikerna mätteknik, fordonsnätverk, diagnosverktyg (inkl hur biltillverkares tekniska portaler är uppbyggda och hur man använder dem), motorstyrning, lambdasond, säkerhetssystem, avgasanalys, AC, styrgeometri och ESItronic samt ett antal fordonsspecifika fördjupningskurser och s k aktuelltutbildningar som övergripande beskriver generella nyheter inom fordonsteknik.
Dessutom erbjuder MECA ett antal kurser i tjänstemarknadsföring, konsumentjuridik, ekonomi och ledarskap.
Intresset för att delta i utbildning är stort bland verkstäderna – det handlar om att skapa konkurrenskraft – kunna leverera vad kunderna förväntar sig på en konkurrensutsatt marknad.
– Vissa verkstäder stänger ner så att samtliga mekaniker kan delta i utbildningen. Vår målsättning är att bedriva utbildningarna så geografiskt nära som möjligt för att undvika allt för stora produktionsbortfall.
– Om kursen inte hålls på något av våra utbildningscenter, är vi i en MECA-butik med bilplats eller inhyrda i en gymnasieskola med fordonsprogram. Målsättningen är att vara max tolv deltagare per tillfälle, berättar Andreas Forslund.
Totalt har MECA sex heltidsanställda utbildare med bred fordonsteknisk och pedagogisk bakgrund. Några av dem är tidigare armétekniker, andra har arbetat som utbildare åt generalagenter och någon har en bakgrund som lärare på fordonsprogrammet.
MECA har tre egna utbildningscenter – Malmö, Järfälla och Umeå. Alla mekaniker genomgår ett diagnostiskt prov med drygt 100 olika frågeställningar, för att ge en kunskapsmässig nulägesbild och vad framtida utbildningar ska inriktas på för deras vidkommande.
– Vi upplever att verkstäderna är oerhört hungriga på att utbilda sig, de är entusiastiska samtidigt som det kan bli intensiva diskussioner i samband med felsökningsuppgifter, berättar Andreas Forslund, utbildar hos MECA.
Han avslutar med att säga att det generella erfarenhetsutbytet under en kurs är oerhört uppskattat.
Bildtext:
Peter Klemmensen, utbildare hos MECA, upplever att intresset är stort för att lära sig mer om bilens olika system bland dagen bilmekaniker.