23948sdkhjf

VW Sverige anställer spanska biltekniker

I Sverige råder stor brist på biltekniker. I krisens Spanien går hundratals arbetslösa. Den obalansen kan starta en ny våg av arbetskraftsinvandring, inte bara till Sverige, utan över hela norra Europa.

Alla inblandade är vinnare: De kan bli väldigt många vad det lider, men än så länge handlar det om Martin Perez, 30, från Madrid, och Valerio Azzolina, 31, från Barcelona, men även om Volkswagens återförsäljare Din Bil i Södra Hammarbyhamnen i Stockholm, där de båda teknikerna arbetar.

Både Martin Perez och Valerio Azzolina har lång erfarenhet från Volkswagen-verkstäder i Spanien, båda har varit arbetslösa i omgångar, men sedan den 1 november arbetar de på verkstaden i Hammarby. I Spanien tjänade de cirka 1 000 euro i månaden. I Sverige är lönen 25 000-35 000 kronor i månaden.
– För mig och min fru handlar det om att byta liv. Vi vill bygga vår framtid i Sverige, så för mig är det här inte ett tillfälligt jobb, säger Valerio.

De båda spanska bilmekanikerna i Hammarby kan mycket väl bli en förebild för Volkswagen i hela Europa. Intresset är stort på huvudkontoret i Wolfsburg, och det är med ledningens aktiva medverkan som arbetskraftsutbytet mellan Sverige och Spanien fått status som pilotprojekt.

Det hela kom i rullning av en tillfällighet. I våras, vid en konferens i Berlin för importörer och större återförsäljare, hamnade Tommy Gustavsson, som arbetar med större projekt inom Volkswagen Service, och Tobias Rückert, chef Volkswagen Stockholm, bredvid kollegorna från Spanien. Spanjorerna berättade om nationalekonomisk kris, om halverad bilförsäljning och stor arbetslöshet bland biltekniker. Varför svenskarna genast svarade att ”skicka dem till oss, vi söker välutbildade mekaniker med ljus och lykta!”.

När spanska Volkswagen annonserade på internet efter tekniker som var intresserade av jobb i Sverige fick de snabbt ett femtiotal svar. Bland dessa valdes slutligen två personer. Tommy Gustavsson och servicechefen hos Din Bil i Hammarby, Lennart Ljungström, medverkade i hela uttagningsprocessen och genomförde de avslutande intervjuerna på plats i Barcelona.
– Väldigt många kandidater var tekniskt och erfarenhetsmässigt mycket bra, men de föll på sina bristande kunskaper i engelska. Att läsa och tala engelska är nödvändigt för att klara jobbet hos oss, säger Lennart Ljungström.

Valerio Azzolina och Martin Perez har nu jobbat i Sverige i sju veckor och trivs utmärkt på sin nya arbetsplats.
– Jobbet är samma som det jag gjorde i Spanien, men arbetsgemenskapen här är större, här jobbar vi mer som ett lag, säger Valerio som är född och uppvuxen i norra Italien. När han träffade sin fru bosatte han sig i hennes hemland Spanien.

Martin Perez är född och uppvuxen i Mexiko och flyttade till Spanien 2004.
– Arbetsuppgifterna är samma här som i Barcelona, kollegorna är toppen och chefen är riktigt juste, säger Martin, med en blinkning åt Lennart Ljungström.

Att importera duktiga, välutbildade yrkesmänniskor är inget nytt. De svenska rekordåren under 1950-, 1960- och 1970-talen grundades bland annat på att industrin kunde hålla hjulen igång med hjälp av arbetskraftsinvandring. Idag väljer svenska ungdomar bort yrken som biltekniker.
– Det finns en bild av att jobbet är smutsigt och dåligt betalt, säger Tommy Gustavsson.

Men det är en gammal fördom, som inte stämmer alls.
– Det finns biltekniker i Stockholmstrakten som tjänar upp till 35 000 kronor i månaden. Behovet av kompetenta biltekniker är stort i Sverige och det kan inte fyllas med de som utbildas i det svenska skolsystemet, säger Tommy Gustavsson, som bedömer att Volkswagen omedelbart skulle kunna placera 50 mekaniker på märkesverkstäder runt om i landet.

bildtext

Martin Perez och Valerio Azzolina samspråkar med Lennart Ljungström, servicechef på Volkswagen-verkstaden i Hammarby, Stockholm (Foto: Håkan Flank)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078