Bilförsäljningen backade men rekord för diesel och miljöbilar
Under 2012 registrerades enligt preliminära siffror från BIL Sweden 279 478 nya personbilar, vilket är en minskning med 8,4 procent jämfört med 2011 års siffra på 304 984. 2012 års siffra ligger över genomsnittet för de senaste tio åren. De totala lastbilsregistreringarna under 2012 uppgick till 44 887, en minskning med 14,4procent. Motsvarande siffror för lätta lastbilar var 39 279, vilket var en minskning med 15,2procent. Tunga lastbilar över 16 ton minskade med 8,1procent, till 4 884 fordon.
- 2012 blev ett normalt bilår trots en svagare konjunktur och en hel del arbetsvarsel. Sammanfattningen för 2012 blev att totalmarknaden landade på en bit över genomsnittet för de senaste tio åren, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
- Den personbilsprognos för 2012 på 270 000 bilar, som BIL Sweden lade fram i början på året, överträffades med 9 000 bilar. BIL Sweden bedömer att ca 9 000 bilar extra registrerades 2012 tack vare att kunden kunde "spara" mellan cirka 2 000-6 000 kr i fem års fordonsskattebefrielse genom att före årsskiftet köpa och registrera en miljöbil enligt den gamla miljöbilsdefinitionen. Den skärpta miljöbils-definitionen som träder ikraft den 1 januari 2013 innebär att betydligt färre bilmodeller kommer klassas som miljöbilar och få fem års fordonsskattebefrielse, förklarar Bertil Moldén.
- Vår bedömning är att vi även under 2013 får en normal marknad och vår prognos är 265 000 personbilar och 38 000 lätta lastbilar. Personbilsregistreringarna drogs upp av miljöbilsruschen i slutet på året, vilket i sin tur innebär en åderlåtning av orderbanken och väntas leda till färre registreringar i början på 2013. Om hänsyn tas till denna effekt så ligger registreringarna under 2012 och 2013 på ungefär samma nivå. Vi räknar alltså med business as usual under 2013, säger Bertil Moldén.
- Oron i vår omvärld och varslen gör att bilköparna är försiktiga men det finns också ett antal positiva faktorer att peka på inför 2013, som låg ränta, låg inflation och förväntade reallöneökningar. För de som har jobb innebär detta ökad köpkraft. Stabila bopriser och en mycket bra börsutveckling under 2012 finns med i den positiva vågskålen. Ytterligare en positiv faktor för den ekonomiska utvecklingen är att man i USA i morse nått en överenskommelse om ett budgetpaket, för att undvika det sk budgetstupet. Bristen på begagnade bilar hos den auktoriserade bilhandeln gör att bilköparna får extra bra betalt för sin inbytesbil, vilket också är bra för nybilsförsäljningen, fortsätter Bertil Moldén.
- Nyregistreringarna av lätta lastbilar väntas minska något till 38 000 fordon under 2013, som en följd av lägre ekonomisk aktivitet. Även prognosen för lätta lastbilar är en normalmarknad i ett tioårsperspektiv, säger Bertil Moldén.
- Miljöbilsandelen slog nytt rekord under 2012, då 45 procent av nybilsregistreringarna var miljöbilar. I december var andelen närmare 55 procent. Som en följd av den skärpta miljöbilsdefinition som träder ikraft 1 januari 2013 räknar vi med att miljöbilsandelen kommer att sjunka kraftigt och bara uppgå till cirka fem procent under de första månaderna i år, för att därefter vara cirka tio procent i takt med att allt fler modeller kommer ut på marknaden, säger Bertil Moldén.
- Utvecklingen på tjänstebilsmarknaden har hittills varit positiv, men för att inte skapa oro på denna viktiga del av bilmarknaden är det viktigt att regeringen snabbt lämnar besked om hur förmånsbeskattningen kommer se ut från 2014. Från 1 januari 2014, dvs om endast tolv månader, upphör nuvarande särskilda nedsättningsregler av förmånsvärdet för gasbilar, elbilar och laddhybrider om inte regeringen vidtar åtgärder. Det är bara knappt ett år dit och med leasingperioder på 36 månader plus ytterligare några månaders förberedelsetid inför tecknande av nytt leasingavtal, är det mycket bråttom med besked. Ett krav är att den som tecknar ett leasingkontrakt inte skall drabbas av ändrade spelregler utan får behålla nuvarande nedsättningsregler under hela den tecknade leasingperioden, avslutar Bertil Moldén.
Under enbart december ökade personbilsregistreringarna med 5,1 procent, de totala lastbilsregistreringarna minskade med 30,3 procent, lätta lastbilar minskade med 29,3 procent och tunga lastbilar minskade med 37,5 procent. Årets decembersiffra för personbilar påverkades av att många passade på att köpa miljöbil innan de skärpta miljöbilskraven trädde ikraft från 1 januari 2013. Personbilsregistreringarna ökade i december trots att antalet registreringsdagar i december 2012 var fyra färre än i december 2011. Fyra färre registreringsdagar innebär ca 20 procent färre registreringar.
Antalet nyregistreringar av miljöbilar ökade med 3,5 procent under 2012 och nådde rekordnivån 126 703. Andelen miljöbilar under 2012 var 45,3 procent, också det ett rekord. Det kan jämföras med en andel på 40,2 procent under 2011.
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade under 2012 med 0,3 procent till 186 974. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna nådde rekordnivån 66,9 procent. Under 2011 var dieselandelen 61,5 procent.
Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp högst 120 g/km ökade under 2012 med 15,6 procent. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp ökade med 6,3 procent. Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 57,7 procent under 2012 jämfört med 49,7 procent under 2011.
Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick till 105 st i december 2012 och jan-dec 2012 till 928 st. Under helåret 2011 nyregistrerades 181 supermiljöbilar, vilket innebär att det hittills, från januari 2011 t.o.m. december 2012 registrerats 1 109 supermiljöbilar. De supermiljöbilar som registrerats är elbilar och laddhybrider som laddas från nätet.
Antalet nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar på högst 3,5 ton uppgick till 24 st i december 2012 och till 273 st jan-dec 2012.