Volvo Car Group summerar försäljningen 2012
USA var Volvo Cars' största marknad i december med en försäljning på 6,150 bilar, upp 15,1 procent jämfört med samma månad 2011. Försäljningen drevs framförallt av stark kundefterfrågan på Volvo S60 och XC60.
Sverige var näst största marknad i december med en försäljning på 5,598 bilar vilket innebär en ökning med 17,5 procent jämfört med samma månad 2011. Ökningen förklaras av nya Volvo V40 samt ökad försäljning av Volvo V60. I december hade Volvo Cars en marknadsandel på 22,8 procent i Sverige.
Europa karaktäriserades av fortsatt osäkerhet bland konsumenterna vilket ledde till en nedgång för Volvo Cars' försäljning i december. Försäljningen av nya Volvo V40 har dock gått mycket bra med stark efterfrågan över hela Europa.
I Kina fortsatte den hårda konkurrenssituationen mellan de europeiska lyxmärkena att hålla rabattnivåerna uppe och Volvos försäljning minskade. Däremot gick det mycket bra för Volvo XC60 som hade sin bästa månad någonsin i Kina med 1,999 sålda bilar.