23948sdkhjf

Volvo Car Group summerar försäljningen 2012

Volvo Car Group (Volvo Cars) rapporterar en global försäljning på 38,555 bilar för december månad, vilket innebär en nedgång med 7,2 procent jämfört med december 2011. Försäljningen ökade markant i USA och Sverige, drivet av stark efterfrågan på Volvo V40, S60, V60 and XC60. För helåret 2012 uppgick den globala försäljningen till 421,951 bilar, vilket innebär en nedgång med 6,1 procent jämfört med 2011.

USA var Volvo Cars' största marknad i december med en försäljning på 6,150 bilar, upp 15,1 procent jämfört med samma månad 2011. Försäljningen drevs framförallt av stark kundefterfrågan på Volvo S60 och XC60.

Sverige var näst största marknad i december med en försäljning på 5,598 bilar vilket innebär en ökning med 17,5 procent jämfört med samma månad 2011. Ökningen förklaras av nya Volvo V40 samt ökad försäljning av Volvo V60. I december hade Volvo Cars en marknadsandel på 22,8 procent i Sverige.

Europa karaktäriserades av fortsatt osäkerhet bland konsumenterna vilket ledde till en nedgång för Volvo Cars' försäljning i december. Försäljningen av nya Volvo V40 har dock gått mycket bra med stark efterfrågan över hela Europa.

I Kina fortsatte den hårda konkurrenssituationen mellan de europeiska lyxmärkena att hålla rabattnivåerna uppe och Volvos försäljning minskade. Däremot gick det mycket bra för Volvo XC60 som hade sin bästa månad någonsin i Kina med 1,999 sålda bilar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093