23948sdkhjf

Sveriges billigaste bil levererar



Dacia släpper nu en ny version av modellerna Sandero och Sandero Stepway. Bilen kostar endast 78 900 kronor i enklaste Sandero-utförande och då är både antisladd (ESP) och servostyrning standard. Bilen byggs i Rumänien av gamla Renault Clio-komponenter, 1 800 stycken för att vara exakt.

Hur e d möjligt? Det frågade sig popgruppen Just D för många år sedan och även Motor-Magasinet när vi kliver ur nya Dacia Sandero efter en dag bakom ratten.

En bil med fina innerutrymmen, snygg design, toppmoderna motorer från Renault och dessutom med ett rostskydd som lovordas av tidningen Vi Bilägare. Allt för 78 900 kronor, vilket är betydligt mindre än konkurrenter som Suzuki Alto, Hyundai i10 och Peuegeot 107 som alla är betydligt mindre och har en prislapp på strax under hundra tusen kronor. Vi är många motorjournalister som ställer oss undrande över vad Dacia har hittat för formel för att kunna gå plus i slutändan?

Svaret är att Dacia, som ägs till 99 procent av Renault, gör allt för att minimera det antal delar som behövs för att tillverka bilen. Jämfört med en Ford Fiesta eller Renault Clio, som består av drygt 2 800 komponenter, använder Dacia endast 1 800 – vilket också märks.

Vidare använder Dacia gamla delar från Renaultkoncernen så långt det är möjligt. Nya Sandero har till exempel bottenplatta och karossdelar från Clio generation 2 (Renault har nyligen lanserat Clio generation 4), som nu har fått uppdaterade och förstärkta deformationszoner. Även kofångaren och motorhuvens utformning har anpassats för att klara moderna krav på fotgängarskydd vid en krock. Gammal säkerhetsutrustning är också anledningen till att Dacia Sandero inte får mer än tre stjärnor i Euro NCAP.

Att Dacia är en billig bil märks framförallt inne i bilen med enkla lösningar för ventilation, dörrpaneler och till exempel mekanisk strålkastarjustering. Sätena i bilen är rejält korta i dynan och ratten är endast inställbar i höjdled.

I övrigt har Dacia tagit ett rejält kliv uppåt. Ljudnivån som tidigare var nära katastrof är nu rejält förbättrad och trots Dacias ambition att bygga en enkel och billig bil har Sandero nu fått antispinn som standard och även servostyrning. Farthållare och navigation finns också som tillval.

Sandero Stepway är den bruksigare versionen av Sandero. Extra plast runt hjulhusen, hasplåtar och fyracentimeter högre markfrigång gör mycket för utseendet. Sandero Stepway har dock ett högre grundpris på 112 900 kronor men då får man bilen med Renaults nya trecylindriga bensinare på tre liter som sitter i nya Clio, en motor med ett karaktäristiskt trecylindrigt motorljud. Den turboladdade motorn kombinerar körglädje och komfort med lägre bränsleförbrukning, 5,0 l/100km på Sandero och ett CO2-utsläpp på 116 g/km. Motorn, på 0,9 liter, ger snabb, jämn acceleration och känns väldigt pigg. Det finns också en 1,2 liters bensinmotor som utvecklar 55 kW (75 hk) och ger en bränsleförbrukning på 5,8 l/100 km och CO2-utsläpp på 135 g/km.

Självklart erbjuds även en dieselmotor, 1,5 dCi, på 90 hk och en bränsleförbrukning på 3,8 l/100 km och CO2-utsläpp på 99 g/km. Siffror som gäller för Dacia Sandero.

Bakom ratten är Dacia Sandero väldigt mjuk, styrningen är i sladdrigaste laget och växellådan ganska yxig. Men som vanligt när vi köper en riktigt billig produkt kan vi avstå från mycket just på grund av att vi har betalat så lite. Tyvärr brukar säkerheten bli lidande men att Dacia nu har antisladd som standard är ett jättekliv på vägen mot en Dacia-modell med fem stjärnor i Euro NCAP. Många som väljer en Dacia känner sig också trygga i att köpa en bil som är byggd med redan beprövade Renaultkomponenter. Det räcker bevisligen långt.

Dacia Sandero TCe90

Motor 3-cylindrig bensinmotor med turbo. Cylindervolym 898 cm3

Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 250 varv/min

Max vridmoment 135 Nm vid 2 500 varv/min

Kraftöverföring Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda

Tjänstevikt 962 kg, maxlast cirka 558 kg

Toppfart: 175 km/tim, acceleration: 0–100 km/tim 11,1 sek

Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,52 l/mil, CO2-utsläpp 120 g/km.

Pris: 78 900 kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063