23948sdkhjf

Automässan 2014 breddar konceptet

Tunga fordon samt lack och bilskador breddar Automässan 2014. Breddningen bland utställarna gör Automässan ännu intressantare.

– Även om vi inte är där ännu, så får den en inriktning allt mer lik vår förebild, världens största mässa för servicemarknaden – tyska Automechanika, berättar Carmen Brüning, projektledare för Automässan 2014.

Reservdelar, verkstadsutrustning, lack och bilskador, däck och fälg samt tillhörande stödsystem både för lätta och tunga sidan, det är vad som samlas och samsas med varandra på Nordens största mötesplats för servicemarknaden, Automässan.

– Med tiden har vårt samlade koncept blivit allt starkare samtidigt som mässan växt i betydelse både för utställare och besökare, förklarar Carmen Brüning.

Även Automässans båda huvudmän, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF och Fordonsverkstadutrustarna, FVU, uppskattar breddningen av mässan.

– Inför Automässan 2011 sa vi att vi måste ha med lack och skador samt verkstadsutrustning för tunga fordon bland utställarna, inleder Gilbert Fransson, FVU. 
Nu är vi där. Många av utställarna har ett LV-sortiment som de under mässan kommer att särskilja ytterligare för att locka den besökargruppen. Vi kommer även att ha ett utbildningsprogram med inriktning på LV. Inom lack och skador är det klart att flertalet leverantörer kommer att delta i Automässan, vilket känns bra, fortsätter Gilbert Fransson.

Christer Liljenberg på SBF säger sig vara mycket nöjd med utvecklingen av Automässan. Han säger att världens största mässa inom servicemarknad, Automechanika, är en bra förebild under arbetet med att utveckla Nordens största mötesplats inom servicemarknaden.

– Målet med mässan är att visa hela servicemarknaden för hela branschen, säger Christer Liljenberg. 
Därför välkomnar vi varmt lack och bilskador, att däckbranschen sluter upp samt att Volvo PV väljer att lägga sin servicemarknadskonferens i anslutning till Automässan 2014, säger han.

Enligt Automässans projektledare, Carmen Brüning, är 150 utställare klara i dagsläget, vilket är mer än vid föregående mässa vid samma tidpunkt.

– I vår målbild finns 80-100 företag till som borde vara med på Automässan, säger hon. 
Med en bredare inriktning borde även de vara intresserade av att ställa ut, menar Carmen Brüning.

Automässan 2014 arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg 15-18 januari 2014.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078