23948sdkhjf

Kommer eftermarknaden ändras efter domen mot Meca?

När den värsta krutröken lagt sig kan man konstatera att i Sveriges land får man inte vara för kaxig, då slår samhällets institutioner obönhörligt tillbaks. Det har Meca nu fått erfara efter domen i Marknadsdomstolen. Frågan är om det finns några vinnare eller förlorare i det här målet. Tror inte ens bilägarna är det ena eller andra, domen lär inte ändra så mycket på sakförhållandena.

Att Marknadsdomstolen förbjudit Meca att använda viss typ av reklam lär knappast förändra situationen på den svenska eftermarknaden. Vi kommer även i fortsättningen att ha märkesbundna och icke-märkesbundna verkstäder.

För den fria sektorn var det dock viktigt ”att Meca med erforderlig styrka anses ha visat att de aktuella reservdelarna som huvudregel håller en lika god kvalitet som de delar vilka märkesverkstäderna tillhandahåller.” Frågan om vilka reservdelar som används är oerhört viktig för att man inte ska förlora kundernas förtroende.

Domen i övrigt är förstås intressant läsning och Marknadsdomstolen har verkligen gått igenom alla anklagelsepunkterna ordentligt. Från domen kan man saxa att Meca:s påståenden med innebörd att verkstäderna kan serva alla märken ska inte förstås som att samtliga bilar i trafik omfattas, oavsett hur gamla och hur ”udda” de är. Det kan dock konstateras att Meca-verkstäderna tillsammans, som ett kollektiv, kan serva och reparera 58 bilmärken och att dessa bilmärken står för 99,8 procent av samtliga bilar i trafik i Sverige, vilket är tillräckligt för att de aktuella påståendena ska vara vederhäftiga. Det finns förvisso ingen enskild Meca-verkstad som kan serva 99,8 procent av alla bilmärken, men den påtalade marknadsföringen avser verkstadskedjan Meca och inte de enskilda verkstäderna som tillhör denna kedja. Detta var ett inlägg från Meca vid förhandlingarna. När det gäller auktoriserade verkstäder kan noteras att 45 verkstäder knutna till Meca faktiskt är auktoriserade på hela 36 olika bilmärken. Gränsen mellan auktoriserad eller icke, är med andra ord tunn. I övrigt innehåller domen en rad kapitel om kunskapsnivå och utbildning, också det ett ständigt tvisetämnen mellan den märkesbundna respektive fria sektorn.

Det var ju Bil Sweden som stämt Meca inför domstolen och där var man förstås nöjda med utslaget. BIL Sweden värnar om en öppen marknad med konkurrens på lika villkor. Bil Sweden konstaterar att fri etableringsrätt och fri konkurrens idag råder på fordonsservicemarknaden med möjlighet för alla att erbjuda service och reparationer. Det växande utbudet av tjänster och den skarpa konkurrensen ställer höga krav på tydlig och korrekt information för att kunder inte ska bli vilseledda, heter det i ett uttalande. Nu tvingas alltså Meca göra om sin reklam och marknadsföring. Hur mycket, och om det kommer att förändra den svenska eftermarknaden, ska bli intressant att följa.

Olle Holm

Kommer eftermarknaden


ändras efter domen mot Meca?


När den värsta krutröken lagt sig kan man konstatera att i Sveriges land får man inte vara för kaxig, då slår samhällets institutioner obönhörligt tillbaks. Det har Meca nu fått erfara efter domen i Marknadsdomstolen. Frågan är om det finns några vinnare eller förlorare i det här målet. Tror inte ens bilägarna är det ena eller andra, domen lär inte ändra så mycket på sakförhållandena.


Att Marknadsdomstolen förbjudit Meca att använda viss typ av reklam lär knappast förändra situationen på den svenska eftermarknaden. Vi kommer även i fortsättningen att ha märkesbundna och icke-märkesbundna verkstäder.


För den fria sektorn var det dock viktigt ”att Meca med erforderlig styrka anses ha visat att de aktuella reservdelarna som huvudregel håller en lika god kvalitet som de delar vilka märkesverkstäderna tillhandahåller.” Frågan om vilka reservdelar som används är oerhört viktig för att man inte ska förlora kundernas förtroende.


Domen i övrigt är förstås intressant läsning och Marknadsdomstolen har verkligen gått igenom alla anklagelsepunkterna ordentligt. Från domen kan man saxa att Meca:s påståenden med innebörd att verkstäderna kan serva alla märken ska inte förstås som att samtliga bilar i trafik omfattas, oavsett hur gamla och hur ”udda” de är. Det kan dock konstateras att Meca-verkstäderna tillsammans, som ett kollektiv, kan serva och reparera 58 bilmärken och att dessa bilmärken står för 99,8 procent av samtliga bilar i trafik i Sverige, vilket är tillräckligt för att de aktuella påståendena ska vara vederhäftiga. Det finns förvisso ingen enskild Meca-verkstad som kan serva 99,8 procent av alla bilmärken, men den påtalade marknadsföringen avser verkstadskedjan Meca och inte de enskilda verkstäderna som tillhör denna kedja. Detta var ett inlägg från Meca vid förhandlingarna. När det gäller auktoriserade verkstäder kan noteras att 45 verkstäder knutna till Meca faktiskt är auktoriserade på hela 36 olika bilmärken. Gränsen mellan auktoriserad eller icke, är med andra ord tunn. I övrigt innehåller domen en rad kapitel om kunskapsnivå och utbildning, också det ett ständigt tvisetämnen mellan den märkesbundna respektive fria sektorn.


Det var ju Bil Sweden som stämt Meca inför domstolen och där var man förstås nöjda med utslaget. BIL Sweden värnar om en öppen marknad med konkurrens på lika villkor. Bil Sweden konstaterar att fri etableringsrätt och fri konkurrens idag råder på fordonsservicemarknaden med möjlighet för alla att erbjuda service och reparationer. Det växande utbudet av tjänster och den skarpa konkurrensen ställer höga krav på tydlig och korrekt information för att kunder inte ska bli vilseledda, heter det i ett uttalande. Nu tvingas alltså Meca göra om sin reklam och marknadsföring. Hur mycket, och om det kommer att förändra den svenska eftermarknaden, ska bli intressant att följa.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066