Mazda Motor Co ökar omsättning och vinst
Den totala omsättningen ökade med 21,6 procent, eller med cirka 7,4 miljarder kronor jämfört med det första kvartalet räkenskapsåret 2012. Rörelseresultatet ökade samtidigt med 20 procent till knappt 2,5 miljarder kronor, medan nettoresultatet blev drygt 370 miljoner kronor, en förbättring med omkring 870 miljoner kronor.
Den totala försäljningsvolymen för kvartalet blev 301 000 fordon, varav 46 000 i Europa, en ökning med 4,3 procent jämfört med förra årets försäljning i Europa. I Nordamerika ökade försäljningen med 5,5 procent till 95 000 fordon, medan hemmamarknaden i Japan i stort sett var den samma som i fjol med 50 000 fordon, trots en kraftig minskning av den totala japanska bilmarknaden på grund av upphörda skattesubventioner.
En av de främsta orsakerna till försäljningsökningen och den starkt förbättrade lönsamheten är Mazdas nya Skyactiv-modeller, CX-5 och Mazda6. Andelen av Mazdas totala försäljning under räkenskapsårets första kvartal av dessa två nya modeller var 45 procent, jämfört med 27 procent för samma kvartal 2012. Och mot slutet av året introduceras nästa Skyactiv-modell, helt nya Mazda3, vilket innebär att produktionen av Skyactiv-modeller kommer att öka till drygt 50 procent när det innevarande räkenskapsåret slutar sista mars 2014.
Andra orsaker till det förbättrade resultatet och Mazdas optimistiska framtidstro är bl.a. en kostnadseffektivare produktion tack vare Skyactiv-programmet, strukturförbättringar och en gynnsammare växlingskurs. Mazda håller därför kvar vid sina tidigare prognoser för räkenskapsåret med ett totalt rörelseresultat på 8,7 miljarder kronor och ett nettoresultat på cirka 5 miljarder kronor.