MRF vill lyfta tryggheten i att köpa begagnad bil
– Vi glömmer lätt bort att en även begagnad bil är en ny bil för dess köpare, påpekar Per Johansson, vd för MRF.
Sedan 53 år tillbaka är MRF branschorganisationen för hela motorbranschen; bilhandel, service-, lack och skadeverkstäder, vars enskilt största affär, sett till omsättning, är handel med begagnade bilar.
– Historiskt sett är proportionen 1 försåld ny bil på 3 begagnade bilar hos en märkesåterförsäljare, berättar Per Johansson.
Under senare år har det skett en allt hårdare fokusering på nybilsförsäljning, inte minst beroende på nya marginal- och försäljningsbonusmodeller från biltillverkarnas sida. I takt med att nybilshetsen ökat, har återförsäljarnas viktiga begagnatförsäljning hittills påverkats i negativ riktning.
– Den organiserade, MRF-anslutna, bilhandeln har tappat marknadsandelar inom begagnade personbilar till privatmarknaden fram tills nu – vi kan förmodligen se ett trendbrott nu i juni, berättar Per Johansson.
– Framför allt är det vid köp av nyare begagnade bilar, upp till 10 år gamla, som allt fler bilköpare väljer att gå till en MRF-handlare istället för att chansa på privatmarknaden.
Fram till juli hade MRF-handeln sålt 88.054 (86.423) max 10 år gamla personbilar, medan för privatmarknaden var försäljningstalet 73.875 (76.189). Sett till marknadsandelar är det för den organiserade bilhandeln 33,99% (33,56%) och för privatmarknaden 28,52% (29,49%).
Enligt Per Johansson finns det flera bakomvarande orsaker till varför den MRF-anslutna bilhandelns marknadsandel inom försäljning av nyare begagnade personbilar ökat jämfört med i fjol.
– Dels vill bilköparna ha en bil som omfattas av garantier med MRF:s omfattande kundskydd som bas, dels har prisskillnaden minskat mellan privatmarknaden och bilhandeln.
– Utgår man då från en allt komplexare produkt så vill bilköparen ha en bil som är genomgången, varudeklarerad och som omfattas av en garanti. Ett tryggt köp!
– Det handlar om ökade kundkrav, vilket styrks även av våra kundundersökningar kring begbilsköp, säger han.
Charlie Magnusson, informationschef på MRF, berättar att man från MRF:s sida arbetat mycket aktivt med att stimulera försäljningen av begagnade bilar.
– Dels har vi erbjudit medlemsföretagen utbildning i begagnatförsäljning, dels har vi från både centralt och lokalt håll arbetat med varumärkesstärkande åtgärder som består av allt från färdigt annons- och reklammaterial till lokal samannonsering eller motsvarande under MRF:s varumärke.
– Dessutom har vi en överenskommelse med motorsajten Bytbil kring MRF:s varumärke och kundtrygghet, berättar Charlie Magnusson.
Han säger också att kännedomen kring MRF:s varumärke och vad det står för är mycket stark.
– Den senaste mätningen gav vid hand att kännedomen var 81 procent bland de tillfrågade, berättar han.